Budowa tunelu w Świnoujściu bliżej końca. „Wyspiarka” wydrążyła 1,5 km

Wizyta na terenie budowy tunelu w Świnoujściu

Wyspiarka – maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine) drążąca tunel pod Świną, która w marcu tego roku wyruszyła z wyspy Uznam, osiągnęła drugi brzeg i znajduje się kilka metrów od komory odbiorczej na wyspie Wolin.

Wydrążony przez „wielkiego kreta” tunel ma niemal 1,5 km długości. Następnie rozpocznie się demontaż maszyny i wykonywanie dalszych prac w tunelu.

16 września 2021 r. plac budowy wizytował prezydent Andrzej Duda, a także minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i wiceminister Marek Gróbarczyk.

Wizyta na terenie budowy tunelu w Świnoujściu (fot. KPRP)

Świnoujście to jedyne miasto w Polsce położone na 44 wyspach, z których największe zamieszkane to Uznam i Wolin. Obecnie jedynym połączeniem pomiędzy nimi są przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych. Budowa podziemnego tunelu, który połączy wyspy Uznam i Wolin, docelowo rozwiąże te problemy i miasto zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski.

– To epokowe wydarzenie, ważne dla Pomorza Zachodniego. Tunel ułatwi życie i komunikację – mówił prezydent podczas wizyty na terenie budowy tunelu pod dnem Świny – kluczowej inwestycji, która połączy Świnoujście z resztą Polski.

– Mieszkańcy i turyści od lat czekali na stałe połączenie drogowe między wyspami Wolin i Uznam. Teraz tunel staje się faktem. Każda część naszego kraju zasługuje na duże inwestycje. Na tym właśnie polega zrównoważony rozwój – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Plac budowy w Świnoujściu wizytował Prezydent RP Andrzej Duda, a także minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i wiceminister Marek Gróbarczyk (fot. KPRP)

Maszyna TBM o masie 2740 ton i długości 101 metrów zarówno drążyła tunel, usuwając równocześnie urobek, jak i wykonywała obudowę tunelu z prefabrykowanych elementów (tubingów). Na każdy pierścień tunelu składa się osiem takich elementów, które powstawały w specjalnie zbudowanym w tym celu zakładzie. Wszystkie 6280 tubingów już wykonano i większość z nich wykorzystano do wykonania obudowy tunelu.

Całkowita długość trasy będzie wynosić 3,2 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel wydrążony pod Świną, ma 1,48 km długości i 12 metrów średnicy wewnętrznej. Zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m, a poniżej jezdni powstanie galeria ewakuacyjna.

Tunel będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce. Jesienią przyszłego roku planowane jest zakończenie inwestycji.

Poza tunelem w ramach inwestycji budowany jest również nowy układ drogowy, który połączy tunel z istniejącą siecią dróg. Zakres inwestycji obejmuje też budowę dojazdów do tunelu w wykopie otwartym i tunelu wykonywanym metodą stropową.

Łączna wartość inwestycji to prawie 914 mln zł, w tym dofinansowanie ze środków UE wynosi 775 mln zł.

Exit mobile version