Budowa II linii metra na Bemowie. Kamień węgielny wmurowany

Akt erekcyjny podpisany

Na budowie II linii metra na Bemowie wmurowano kamień węgielny.

Akt erekcyjny podpisany przez Rafała Trzaskowskiego, prezydenta Warszawy, umieszczono w metalowej tubie w stropie stacji Powstańców Śląskich (C04).

– Na początku kwietnia otworzyliśmy nowe stacje II linii metra. Stacje Płocka, Młynów i Księcia Janusza wydłużyły sieć warszawskiego metra o kolejne kilometry. Dzisiaj bierzemy udział w kolejnym ważnym dla mieszkańców wydarzeniu – symbolicznym wmurowaniu kamienia węgielnego na stacji Powstańców Śląskich. Prace przy budowie metra na Bemowie idą pełną parą. Zgodnie z naszymi obietnicami już niedługo mieszkańcy zyskają kolejną komfortową i bezpieczną możliwość podróżowania po Warszawie – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Umowa na budowę II linii metra na Bemowie podpisana została 15 listopada 2018 r. Obejmuje budowę zachodniego odcinka II linii metra od torów odstawczych za stacją C6 Księcia Janusza do stacji C4 Powstańców Śląskich. Wartość kontraktu to prawie miliard złotych. Wykonawca zadeklarował realizację prac w ciągu 36 miesięcy, co oznacza, że budowa zakończy się w IV kwartale 2021 r.

W kierunku zachodnim powstanie ok. 2 km trasy. Planowane stacje to: Ulrychów (C05) pod ul. Górczewską w rejonie ul. Białowiejskiej i C.H. Wola Park oraz Powstańców Śląskich (C04) pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich.

Dojazd ze stacji Powstańców Śląskich (C04) na ul. Świętokrzyską potrwa ok. 14 minut.

Odcinek II linii metra z Woli na Bemowo liczy sobie 2 km długości. Składają się na niego dwie stacje, dwa odcinki szlakowe, tory odstawcze i manewrowe wraz ze stanowiskami do obsługi pociągów i drobnych napraw za stacją C04, dwie wentylatornie szlakowe oraz komora demontażowa dla tarcz przy stacji C06.

Łącznie do wydrążenia przewidziano 2664 m tunelu z główką szyny znajdującą się średnio ok. 14 m pod ziemią.

Metro rośnie w siłę

15 września 2019r. otwarty został dla pasażerów odcinek metra w stronę Targówka. Ten warty ponad 1 mld zł odcinek, składa się z 3 stacji i wydłużył funkcjonującą od 2015 roku część centralną linii M2 o ponad 3 km. W niezwykle trudnym okresie, w czasie pandemii i wprowadzonych ograniczeń i reżimów sanitarnych, 4 kwietnia otworzyliśmy kolejne 3 stacje na warszawskiej Woli.

Realizacja inwestycji trwa, na różnym stopniu zaawansowania, na kolejnych 8 stacjach pasażerskich i Stacji Techniczno-Postojowej Karolin. Na Bródnie tarcza TBM drąży tunel w stronę stacji Kondratowicza, zaś na Bemowie drążenie rozpoczniemy już w wakacje tego roku.

Budowa metra w Warszawie nie ogranicza się wyłącznie do linii M2. To także będące w fazie końcowej prace pierwszego etapu wykonywania studium technicznego, które wskaże uwarunkowania i warianty przebiegu III linii na Pragę-Południe. Trwają także prace nad projektami dwóch stacji M1 – Plac Konstytucji i Muranów.

Nowoczesny i ekologiczny transport publiczny – rekordowe inwestycje

– Rozumiemy, że przyszłość rozwoju miasta to nowoczesny, ekologiczny transport publiczny. I dlatego przez ostatnie półtora roku zrealizowaliśmy rekordowe inwestycje w tym obszarze – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. Podpisany w styczniu br. kontrakt na dostawę nawet 45 nowych pociągów metra umożliwi obsługę wydłużającej się II linii, a także wymianę najstarszego taboru na linii M1. Pierwsze pociągi wyjadą na linię w drugiej połowie 2021 roku. Podpisana umowa dotyczy zakupu największej liczby pociągów w historii warszawskiego metra. Ostatni skład ma dotrzeć do stolicy po 53 miesiącach. Podpisaliśmy kontrakt na zakup 130 autobusów elektrycznych – największy taki kontrakt w Unii Europejskiej. Na ulice Warszawy wyjechało też 100 nowoczesnych, ekologicznych autobusów zasilanych gazem. Podpisaliśmy umowę na dostawę 213 nowoczesnych tramwajów i 45 nowych pociągów dla warszawskiego metra. Pomimo kryzysu wywołanego epidemią koronawirusa, przygotowujemy się do budowy tramwaju na Wilanów i III linii metra na Pradze Południe.

– Do tej pory Metro Warszawskie w perspektywie finansowej 2014-2020 otrzymało dofinansowanie z POIiŚ na kwotę prawie 3,8 mld złotych. W ramach tej kwoty budowana jest II linia metra oraz kupowany tabor. Dzisiejsze wmurowanie kamienia węgielnego na stacji Powstańców Śląskich to ważny krok dla całej inwestycji realizowanej przez MW. Jej III etap wdrażany jest bowiem na terenie aż trzech warszawskich dzielnic – Wola, Bemowo i Targówek. Już wkrótce metro połączy centrum miasta z osiedlami mieszkaniowymi po dwóch stronach Wisły. Cieszymy się, że – także dzięki unijnemu dofinansowaniu – szybciej dojedziemy do pracy i szkoły. – powiedziała Joanna Lech, p. o Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Na styku Woli i Bemowa powstaje najkrótszy odcinek linii M2. Składa się on z nieco ponad dwóch i pół kilometra tuneli oraz dwóch stacji: C05 – roboczo nazwanej „Ulrychów” – położonej w ciągu ul. Górczewskiej i C04 „Powstańców Śląskich” zlokalizowanej w pobliżu skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Za stacją C04 będą się znajdować tory odstawcze dla pociągów metra. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Wykonawca na zrealizowanie inwestycji wartej 959 249 940,00 zł ma czas do listopada 2021 roku. Drugi etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru – etap III”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł uzyskano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.

Exit mobile version