Są jednym z najbardziej niesamowitych zjawisk na polskiej scenie nie tylko ze względu na to, że nie wiadomo kim są.
Twarze skrywane pod maskami to tylko wstęp do niezwykłej opowieści o tytule BOKKA – opowieści o zespole, który nie potrzebował imion i nazwisk, by stworzyć unikatową, nie tylko w skali rodzimego rynku, tożsamość.
BOKKA stała się nowym, jasnym punktem na mapie wschodzących polskich zespołów. Pierwszej płycie zamaskowanej formacji nie szczędzono zachwytów zarówno w kraju, jak i za granicą – wystarczy wspomnieć o pochlebnej recenzji od Pitchforka, jednego z najważniejszych opiniotwórczych portali muzycznych świata. Niebanalne podejście zarówno do własnego wizerunku, jak i do tworzenia muzyki, czego najlepszym dowodem jest wykorzystywanie nietuzinkowego, często składającego się z przypadkowych przedmiotów instrumentarium, szybko stało się znakiem rozpoznawczym BOKKI – grupy, której potencjał błyskawicznie dostrzeżono poza granicami ojczyzny.
Kapela dwukrotnie prezentowała się na Najpiękniejszym Festiwalu Świata – po raz pierwszy w 2019 roku podczas elektryzującego występu na Małej Scenie w Kostrzynie nad Odrą, a po raz drugi podczas koncertu w warszawskim studio Najpiękniejszej Domówki Świata.
Roots reggae światowego formatu na Najpiękniejszym Festiwalu Świata
Jahcoustix to artysta, który odnajduje inspiracje w muzyce z najróżniejszych zakątków świata. Muzyk ma już na koncie jeden występ na Najpiękniejszym Festiwalu Świata i wiemy, że cieszy się na kolejne spotkanie z naszą publicznością.
Jahcoustix najmocniej łączony jest graniem roots reggae. Pobyt w Afryce, zwłaszcza czas spędzony w Nairobi, zaowocował zainteresowaniem ruchem Rastafarian i fascynacją pozytywnymi, rozkołysanymi rytmami reggae. Po powrocie do Niemiec Jahcoustix nawiązał współpracę z kapelą Dubious Neighbourhood i w 2003 roku ukazał się debiutancki krążek zatytułowany „Souljahstice”. Za sprawą rosnącej popularności jego muzyki, Jahcoustix odbył trasę po Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.
Jahcoustix łączy filozofię tolerancji i pozytywne nastawienie do życia z przesłaniem, które doskonale pasuje do Najpiękniejszego Festiwalu Świata. Atmosfera, która panuje na koncertach artysty, o czym mieliśmy okazję przekonać się w 2011 roku, jest świetna, a przed sceną na pewno nie zabraknie roztańczonych, rozbujanych festiwalowiczy.
Ambitny rap na Pol’and’Rock Festival 2021
Łona i Webber to pochodzący ze Szczecina duet, w skład którego wchodzą raper Adam “Łona” Zieliński i producent Andrzej “Webber” Mikosz. W tym roku mija dwadzieścia lat od wydania płyty “Koniec żartów” – oficjalnego debiutu, który ukazał się nakładem cenionej wytwórni Asfalt Records, znanej z wydawania ambitnej odmiany hip-hopu (m.in. Fisz, Rasmentalism, Taco Hemingway). Już przy okazji pierwszego albumu zwrócono uwagę na niebanalny styl Łony, pełny inteligentnego humoru, słownych gier i posługujący się zręczną puentą oraz na produkcje Webbera, ze smakiem nawiązujące do klasycznej nowojorskiej stylistyki, jednocześnie swobodnie czerpiące z analogowej syntezy.
Raper nie oszczędza nikogo, ze sobą włącznie. Webber brawurowo podpiera się elektroniką, wykorzystuje żywe instrumenty i choć nie ściga się z trendami, przekonuje, że wie, co w muzyce piszczy, stuka, klekocze i powarkuje. Wszystkie kompozycje utrzymane ą przy tym w hiphopowych ryzach, wyważone i przemyślane. Tu nie ma przypadkowych dźwięków, zaś współpraca między raperem i producentem jest podręcznikową definicją twórczej chemii. „Nawiasem mówiąc” zostało doskonale przyjęte przez krytykę – od branżowych portali po tygodniki opinii. Ósme wydawnictwo formacji, minialbum „Śpiewnik domowy”, ukazał się w 2020 roku i uplasował się na pierwszym miejscu listy OLiS. Po raz kolejny kawałki są pełne trafnych obserwacji, erudycyjnych zabaw słowem i znakomitych sampli.
EABS na nocnym ASP
Jazz w nowym, świetnym wydaniu ma swoje stałe miejsce na Najpiękniejszym Festiwalu Świata w ramach nocnego, jazzowego grania na Akademii Sztuk Przepięknych. W tym roku na Nocnej Scenie ASP ponownie zagra kapela EABS.
Nowe pokolenie muzyków dokonało prawdziwego renesansu jazzu, kolejny raz wyprowadzając go z undergroundu do głównego nurtu, poszerzając zainteresowanie nim o nowe grupy odbiorców. Ta sama misja przyświeca muzykom wrocławskiego zespołu EABS, który od 2012 roku pracuje nad koncepcją “rekonstrukcji z dekonstrukcji”, redefiniując często klasyki sprzed kilkudziesięciu lat i zderzając je z najnowszymi gatunkami współczesnej muzyki miejskiej, tworząc zupełnie nową jakość i autorskie brzmienie. Możliwe, że wielu powie, że to już nie jest jazz, ale czasami trzeba coś zburzyć, żeby na starych fundamentach stworzyć coś zupełnie nowego.
Zespół EABS wyrósł w minionych latach na jeden ważniejszych głosów polskiego środowiska jazzowego. O unikalności EABS decyduje jednak nie tylko instrumentalna maestria i aktualność ich języka wypowiedzi, ale również hip-hopowa proweniencja oraz społeczno-polityczne zaangażowanie.
Ponad 50 godzin transmisji z Lotniska Makowice-Płoty
W tym roku Festiwal Pol’and’Rock ma formę hybrydową, a tych, którzy nie zdobyli wejściówek na wydarzenie, organizatorzy zapraszają na transmisję koncertów i spotkań na Akademii Sztuk Przepięknych, która będzie dostępna, między innymi, na YouTube, Twitchu i Facebooku. Dostęp do transmisji będzie możliwy bez ograniczeń, niezależnie od lokalizacji i udostępniony całkowicie za darmo.
Internauci będą mogli spędzić ponad 50 godzin na internetowej edycji Najpiękniejszego Festiwalu Świata.