Będzie ciszej! Pociągi nie będą już obowiązkowo trąbić na przejazdach

Mieszkańcy żyjący przy przejazdach kolejowo-drogowych odetchną!

Przed przejazdami kolejowo-drogowymi zabezpieczonymi rogatkami lub sygnalizacją dźwiękową i świetlną, dzięki interwencji legislacyjnej Ministra Infrastruktury, maszyniści nie będą już musieli obowiązkowo podawać sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność”.

To znacząco poprawi komfort życia wszystkich tych, którzy mieszkają w pobliżu przejazdów. 15 kwietnia 2025 r. minister infrastruktury Dariusz Klimczak podpisał nowelizację rozporządzenia ws. ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.

Obowiązek podawania sygnału Rp 1 „Baczność” pozostanie tylko w przypadku przejazdów kolejowo-drogowych i przejść, które nie mają takich zabezpieczeń. Zmiana ta jest odpowiedzią na liczne skargi i postulaty osób mieszkających w pobliżu przejazdów kolejowo-drogowych, którzy zwracali uwagę na uciążliwości związane ze stosowaniem tego sygnału. Przykładowo, tylko na trasie z Warszawy przez Poznań do zachodniej granicy państwa o długości 470 km liczba sygnałów dźwiękowych podawanych przez maszynistę zostanie ograniczona z obecnych 139 do 9.

Nowelizacja wprowadza ważne zmiany w przepisach kolejowych służące poprawie przepustowości i funkcjonowania linii i bocznic, także w sytuacjach awaryjnych. Ponadto nowe rozwiązania posłużą codziennej poprawie funkcjonowania przewoźników kolejowych.

Nowe przepisy rozporządzenia weszły w życie 20 maja 2025 r., za wyjątkiem nowych tablic hamowania, które będą obowiązywać od 14 grudnia 2025 r, a więc w dniu wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów 2025/26.

Zarządcy infrastruktury zostali zobowiązani do wprowadzenia stosownych zmian wynikających ze znowelizowanych przepisów w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie nowelizacji.

Znika obowiązek nadawania przez maszynistów sygnału dźwiękowego „Baczność”

Obowiązek podawania sygnału Rp 1 „Baczność” pozostanie tylko w przypadku przejazdów kolejowo-drogowych i przejść, które nie mają takich zabezpieczeń. Zmiana ta jest odpowiedzią na liczne skargi i postulaty osób mieszkających w pobliżu przejazdów kolejowo-drogowych, którzy zwracali uwagę na uciążliwości związane ze stosowaniem tego sygnału. Przykładowo, tylko na trasie z Warszawy przez Poznań do zachodniej granicy państwa o długości 470 km liczba sygnałów dźwiękowych podawanych przez maszynistę zostanie ograniczona z obecnych 139 do 9.

Nowelizacja wprowadza ważne zmiany w przepisach kolejowych służące poprawie przepustowości i funkcjonowania linii i bocznic, także w sytuacjach awaryjnych. Ponadto nowe rozwiązania posłużą codziennej poprawie funkcjonowania przewoźników kolejowych:

Nowe przepisy rozporządzenia wejdą w życie 14 dni od jego publikacji w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem nowych tablic hamowania, które pojawią się 14 grudnia 2025 r, a więc w dniu wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów 2025/26.

Exit mobile version