Andrzej Duda o sytuacji nauczycieli. MEN o nowych propozycjach

Ministerstwo Edukacji Narodowej: nowe propozycje dla nauczycieli

Andrzej Duda zabrał głos w sprawie sytuacji nauczycieli.

Prezydent zaproponował minister finansów Teresie Czerwińskiej, żeby koszty uzyskania przychodu dla nauczycieli były takie, jak w przypadku nauczycieli akademickich i twórców, czyli wynosiły 50 proc. Ocenił, że solidny nauczyciel to twórca. Wyraził nadzieję, że jego propozycja zostanie przez rząd rozważona i zmieści się w pakiecie, który jest proponowany nauczycielom.

– Z Panią minister finansów odbyliśmy prawie 2 godzinną rozmowę, między innymi o sytuacji nauczycieli, w ogóle o sytuacji w kraju. Powiedziała mi, że na ten moment może śmiało powiedzieć, że to, co już zostało obiecane, będzie zrealizowane i są na to środki – poinformował Prezydent.

– Złożyłem Pani minister propozycję w sprawach nauczycieli: poprosiłem, żeby rozważyła, także razem z panem premierem, możliwość objęcia nauczycieli takimi samymi zasadami, jeżeli chodzi o kwestię kosztów uzyskania przychodu, jak traktowani są obecnie nauczyciele akademiccy, czyli pracownicy naukowo-dydaktyczni wyższych uczelni, jak twórcy – 50 proc. kosztów uzyskania przychodu – mówił, podkreślając, że solidny nauczyciel to twórca.

Prezydent wyraził nadzieję, że ta propozycja zostanie rozważona przez rząd i zmieści się w pakiecie, który jest proponowany nauczycielom.

Dialog ze związkami zawodowymi i nowe propozycje dla nauczycieli

Przyspieszenie podwyżki o kolejne 5 proc. jeszcze w tym roku, skrócenie ścieżki awansu zawodowego, m.in. stażu dla nauczyciela stażysty do 9 miesięcy, dodatkowe świadczenie „na start” dla nauczycieli zaczynających karierę zawodową, ustalenie kwoty dodatku za wychowawstwo na poziomie nie mniejszym niż 300 zł oraz zmniejszenie biurokracji – to najważniejsze propozycje przedstawione nauczycielskim związkom zawodowym przez stronę rządową.

Zaproponowane postulaty to spełnienie 3 z 4 oczekiwanych przez Krajową Sekcję Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” propozycji. Szukamy porozumienia dotyczącego wzrostu wynagrodzenia. Kolejne rozmowy zostały zaplanowane na 2 kwietnia br.

Przyspieszenie podwyżek

Po zwiększeniu płac nauczycieli o 5 proc. od stycznia 2019 r., strona rządowa proponuje przeznaczenie dodatkowych środków ujętych w budżecie państwa na podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli o kolejne 5 proc. od września 2019 r. Rząd przeznaczy na ten cel z budżetu państwa 667 mln zł.

Tym samym, od września 2019 r. średnie wynagrodzenie nauczycieli wyniesie:

nauczyciela stażysty – 3 197 zł,
nauczyciela kontraktowego – 3 549 zł,
nauczyciela mianowanego – 4 604 zł,
nauczyciela dyplomowanego – 5 883 zł.

Po zamrożeniu płac nauczycieli na poziomie obowiązującym od września 2012 r., łączny wzrost wynagrodzenia średniego od stycznia 2017 do września 2019 r. nauczycieli stażystów wyniesie 479 zł, dla nauczycieli kontraktowych 532 zł, nauczycieli mianowanych 691 zł, nauczycieli dyplomowanych 883 zł.

Skrócenie ścieżki awansu zawodowego

Zmiana ta pozwoli na skrócenie awansu zawodowego i przyspieszenie kariery zawodowej nauczycieli stażystów. Dotychczasowy staż nauczyciela stażysty z 1 roku i 9 miesięcy zmniejszy się do 9 miesięcy.

1000 zł „na start”

Ministerstwo Edukacji Narodowej podtrzymało propozycję zawartą w „Deklaracji na rzecz edukacji przyszłości” dodatkowego świadczenia dla nauczycieli stażystów, wypłacanego jednorazowo na początku roku szkolnego.

300 zł dodatku za wychowawstwo

Nową propozycją dla wszystkich nauczycieli sprawujących funkcję wychowawcy jest minimalna kwota dodatku do wynagrodzenia zasadniczego, nie mniejsza niż 300 zł. Niezależnie od tej kwoty, jednostki samorządu terytorialnego będą miały możliwość podwyższenia dodatku. Wcześniejsza praktyka wskazywała, że samorządy wypłacały ten dodatek w różnej kwocie, od kilkunastu do nawet kilkuset złotych.

Zmniejszenie biurokracji

Ostatnim zaproponowanym postulatem jest zmniejszenie do niezbędnego minimum biurokracji szkolnej, w tym m.in. zniesienie obowiązku przygotowywania przez szkołę dokumentów na potrzeby ewaluacji czy obowiązku rozliczania się z godzinowej realizacji nowej podstawy programowej. To spełnienie oczekiwań nauczycieli i dyrektorów.
(MEN, KPRP)

Exit mobile version