Adam Bodnar do Marszałka Sejmu. Wniosek o zatrzymanie i przymusowe doprowadzenie Zbigniewa Ziobry

Ważne sprawy

Prokurator Generalny Adam Bodnar 22 listopada przekazał do Marszałka Sejmu Szymona Hołowni wniosek o wyrażenie przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zgody na zatrzymanie i przymusowe doprowadzenie posła na Sejm RP Zbigniewa Ziobry na posiedzenie Sejmowej Komisji Śledczej ds. Pegasusa.

– PILNE!!! Prok. gen. Adam Bodnar kieruje do Sejmu wniosek o zgodę na zatrzymanie i doprowadzenie Ziobry przed komisję ds. Pegasusa.
Ze strachu ZZ cztery razy uciekł przed przesłuchaniem, teraz już nie ucieknie – napisał europoseł Krzysztof Brejza.

Zatrzymanie posła na Sejm RP (z wyjątkiem ujęcia na gorącym uczynku) możliwe jest po uprzednim uzyskaniu zgody Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (art. 10 ust. 1 i ust 2 ustawy z 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła lub senatora – Dz.U. 2022, poz. 1339 t.j. z późn. zm.).

Wyłączną kompetencję do złożenia wniosku o wyrażenie zgody na zatrzymanie parlamentarzysty posiada Prokurator Generalny (art. 10 ust. 4 ustawy o wykonywaniu mandatu posła lub senatora).

Sejmowa Komisja Śledcza do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do 20 listopada 2023 r. (M.P. poz. 70), w wykonaniu uchwały podjętej 4 listopada 2024 r., skierowała do Prokuratora Generalnego Adama Bodnara wniosek o wyrażenie przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zgody na zatrzymanie i przymusowe doprowadzenie na posiedzenie ww. Komisji posła na Sejm RP Zbigniewa Ziobry, w celu jego przekazania Marszałkowi Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (art. 15 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 21 stycznia 1999 r. o sejmowej komisji śledczej (Dz.U.2016.1024 t.j. z 14 lipca 2016 r.)

Zakaz zatrzymania dotyczy wszystkich form pozbawienia wolności lub ograniczenia wolności osobistej posła lub senatora przez organ stosujący przymus. Obowiązujące regulacje prawne odnoszące się do nietykalności parlamentarnej obejmują instytucje przewidziane przez ustawę karną procesową, jakimi są zatrzymanie i tymczasowe aresztowanie (art. 244 § 1 kpk oraz art. 250 kpk), przymusowe doprowadzenie parlamentarzysty będącego oskarżonym/podejrzanym w razie nieusprawiedliwionego niestawiennictwa na wezwanie organu procesowego (art. 75 § 2 kpk) oraz przymusowe doprowadzenie świadka w wypadku jego nieusprawiedliwionego niestawiennictwa w tym charakterze (art. 285 § 2 kpk).

W myśl art. 11 i ustawy o sejmowej komisji śledczej do postępowania w sprawach wzywania oraz przesłuchiwania osób wezwanych przez komisję w zakresie nieuregulowanym tą ustawą stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania karnego i Kodeksu karnego wykonawczego.

Wniosek Komisji został poddany analizie przez Zespół Śledczy Nr 3 Prokuratury Krajowej ds. Pegasusa w celu stwierdzenia, czy zawiera wszystkie niezbędne elementy określone w art. 10 ust. 5 ustawy o wykonywaniu mandatu posła, w tym czy w swej treści wskazuje na okoliczności faktyczne i prawne uzasadniające zatrzymanie i przymusowe doprowadzenie posła Zbigniewa Ziobro na posiedzenie Komisji Śledczej.

Z analizy tej wynika, że Sejmowa Komisja Śledcza wyczerpała określone w procedurze karnej możliwości przeprowadzenia czynności przesłuchania Zbigniewa Ziobro w charakterze świadka. Poseł został dwukrotnie prawidłowo wezwany do stawiennictwa w charakterze świadka oraz zastosowano środki wymuszające jego stawiennictwo – 2 wnioski do sądu o nałożenie kar pieniężnych (art. 12 ust.1 i 2 ustawy o sejmowej komisji śledczej). Do chwili obecnej Sąd Okręgowy w Warszawie rozpoznał pierwszy wniosek, wydając 6 listopada 2024 r. postanowienie o sygn. akt VIII Ko 177/24 o ukaraniu Zbigniewa Ziobro karą w wysokości 2000 zł za niestawiennictwo na posiedzenie Sejmowej Komisji Śledczej 14 października 2024 r.

Działania te okazały się bezskuteczne, co uzasadnia odstąpienie od konstytucyjnej zasady nietykalności cielesnej posła w przypadku zaistnienia nieusprawiedliwionego niestawiennictwa na wezwanie organu.

W związku z wystąpieniem okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających zatrzymanie i przymusowe doprowadzenie posła Zbigniewa Ziobro na posiedzenie Sejmowej Komisji Śledczej ds. Pegasusa Prokurator Generalny Adam Bodnar mając na uwadze zapewnienie sprawności i skuteczności przeprowadzenia postępowania przez tę Komisję, przekazał do Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej wniosek w tym przedmiocie.

Zbigniew Ziobro drwi z komisji ds. Pegasusa (fot. PO)

Trela: Żeby przymusowo doprowadzić Zbigniewa Ziobro przed oblicze komisji, trzeba uchylić mu immunitet

„Radzimy sobie z tymi, którzy nie stawiają się na posiedzenia i składamy wnioski do sądów, orzekane są już pierwsze kary.

Na 2 grudnia wyznaczono przesłuchanie byłego szefa ABW i zobaczymy co zrobi sąd w tej sprawie.

Żeby przymusowo doprowadzić Ziobro przed oblicze komisji, trzeba uchylić mu immunitet i w tej sprawie wystąpiliśmy do Prokuratora Generalnego. Zapewne w tym tygodniu wniosek o uchylenie immunitetu Zbigniewowi Ziobrze, a jeszcze w tym roku chciałbym głosowania. To będzie dobry prezent na Gwiazdkę dla Polek i Polaków, żeby zobaczyli, że były minister, który ma brudne ręce i nieczyste sumienie miał uchylony immunitet.”

Tomasz Trela, poseł i członek komisji ds. Pegasusa.

Exit mobile version