9. Wyścig Górski Magura Małastowska. 58 kierowców będzie walczyć o kolejne punkty

Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski

Organizatorzy rozpoczynającego się w najbliższy piątek (17.06) 9. Wyścigu Górskiego Magura Małastowska zanotowali rekordową w tym sezonie liczbę zgłoszeń.

Udział w zawodach zadeklarowało 58 kierowców, którzy walczyć będą o punkty podczas sobotniej (18.06) 5 Rundy Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski i niedzielnej (19.06) 6 Rundy GSMP. Już przed zawodami działacze z Automobilklubu Bieckiego nie kryją zadowolenia z tego faktu. Na trasie spodziewać się można także licznego udziału tzw. VIP – carów, prowadzonych przez dawne gwiazdy motorsportu, m.in. Jana Kościuszkę, wicemistrza Europy, ponad dwudziestokrotnego Mistrza Polski w wyścigach górskich.

Na liście zgłoszeń nie mogło zabraknąć aktualnych  liderów klasyfikacji generalnej GSMP: Karola Krupy (Skoda Fabia CT, Automobilklub Małopolski Krosno), Jędrzeja Szcześniaka (Lamborghini Huracan Super Trofeo, Automobilklub Królewski) czy zajmującego na razie czwartą lokatę Szymona Piękosia (Mitsubishi Lancer, Automobilklub Małopolski Krosno).

W wyścigach górskich samochody podzielone są na skupiające auta o podobnych parametrach grupy i klasy. O przyporządkowaniu auta do danej grupy decyduje współczynnik Performance Factor, wprowadzony przez FIA – Światową Federację Samochodową. Oprócz pięciu podstawowych grup. Prowadzone są także klasyfikacje w Grupie Narodowej, aut z napędem na przednią bądź tylną  oś czy klasyfikacja kierowców młodych, bądź powracających do wyścigów górskich zawodników. Taka różnorodność klasyfikacji powoduje, że w tych zawodach kibice mogą oglądać zarówno zmagania kierowców dysponujących kilkuset-konnymi pojazdami jak i np. coraz popularniejszymi Polskimi Fiatami 126 (na starcie w Małastowie będzie można obejrzeć cztery „Maluchy”).

Najwięcej kierowców, bo aż 16 rywalizować będzie w Gr. 5, na Liście Zgłoszeń znaleźli się m.in. lider Herbi (Mitsubishi Lancer, Automobilklub Leszczyński), wicelider Marcin Wilusz (Honda Civic, Automobilklub Małopolski Krosno) i jadący na swoim terenie Maciej Serafin (Renault Clio, Automobilklub Biecki), który w całym cyklu GSMP nie startuje, walcząc w tym sezonie w FIA EHC (Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich).

Kibiców na pewno ucieszy spora ilość aut klasyfikowanych w najmocniejszej Grupie 1. Wprawdzie w tym roku nie oglądamy startów „bergmonsterów”, jak europejskie media nazwały przygotowywane w Polsce potężne Mitsubishi Lancery z silnikami o mocy sięgającej 1000 KM, ale widok Lamborghini Szcześniaka, BMW E 30 S54 Mariusza Białego (Automobilklub Kielecki), Hondy Integry KMT Grzegorza Musza (Automobilklub małopolski Krosno) , Porsche 944 CUP Pawła Wójtowicza (Automobilklub Wschodni) , Ferrari F 355 Sergio Azziniego (Automobilklub Biecki) , Forda Fiesty Sebastiana Steca (Automobilklub Polski) , BMW 335i Ryszarda Żyszczyńskiego (Automobilklub Kielecki)  czy Lotusa Exige KMS Gabriela Kubita (Automobilklub Biecki)  – jednego z najszybszych kierowców „ośki” w ostatnich latach na pewno rozpali wyścigowe emocje.

W Gr. 2, wspomniani Karol Krupa  Szymon Piękoś nie będą mieć łatwego zadania; po raz kolejny rywalizować z klubowym kolegą Kubą Ulanowskim (Mitsubishi Lancer)   i dysponującym mocnym Porsche 991 GT3 Cup Bartkiem Madziarą (Automobilklub Wielkopolski).

Gr. 3 to kolejny pojedynek weterana wyścigów górskich Romana Barana (Mitsubishi Lancer, Automobilklub Rzeszowski) z Robertem Sługockim (Mitsubishi Lancer, Automobilklub Krakowski).

W Gr.4  Przyzwyczailiśmy się już do starcia kierowców Lancerów – Krzysztofów Chorążego ( Automobilklub Wielkopolski) i Derenia (Automobiulklub Biecki).

W podzielonej na dwie grupy Kategorii Narodowej  na liście znalazło się aż 16 zawodników, dysponujących autami z utraconą już  homologacją międzynarodową. Pojawią  się lider kategorii – Janusz Jania (Honda Integra, Automobilklub Rzeszowski i młody Leon Zardzewiały (Honda Civic Automobilklub Rzeszowski), którym z rywalizacji odpadł, rozbijając auto na poprzednim wyścigu, Tomasz Lewczuk. W stawce  liczyć się będzie aspirujący do miejsca na podium Arkadiusz Borczyk (Honda Civic, Automobilklub Małopolski Krosno). W tej kategorii klasyfikowane będą również wspomniane Fiaty 126, dla których stworzono odrębną grupę.

Przed kierowcami 8 podjazdów treningowych i wyścigowych, będą mieli do przejechania łącznie prawie 29 kilometrów jazdy sportowej. Kibice po raz pierwszy będą mogli obejrzeć samochody w piątek podczas technicznego Badania Kontrolnego na Rynku w Gorlicach. Autom współczesnym towarzyszyć będą także pojazdy klasyfikowane w kategorii historycznej GSMP.

9. Wyścig Górski Magura Małastowska

Po raz dziewiąty, na liczącej 3610 m trasie z Małastowa na Magurę Małastowską wyrusza zawodnicy, rywalizujący w Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski. Tegoroczne zawody będą 5 i 6 Rundą GSMP.

Zawodnicy, którzy startowali w poprzednich edycjach tej imprezy zawsze doceniali gościnną atmosferę stwarzaną przez organizatorów z Automobilklubu Bieckiego, szybką ale wymagającą trasę, poprawiający się z roku na rok poziom zabezpieczenia zawodów.

Pierwotnie trasa wyścigu liczyła 3150 metrów, po położeniu nowego asfaltu możliwe okazało się przesunięcie startu o 460 metrów; zawodnicy i kibice zyskali 460 metrów i widowiskowy, ciasny lewy zakręt. Obecnie trasa liczy 3610 metrów, jej rekordzistą jest Szymon Łukaszczyk, który w 2019 pokonał ją z czasem 1 min,41 s, 0681s.

Wyścig na Magurę Małastowską ma też innego rekordzistę: aż sześć razy wygrywał tu Waldemar Kluza, trzykrotnie na najwyższym stopniu podium stawał Andrzej Szepieniec a dwukrotnie Szymon Łukaszczyk i zeszłoroczny triumfator Michał Ratajczyk.

O promocyjnej roli tego wyścigu przekonane są władze Starostwa Gorlickiego, Gminy Sękowa i Miasta Gorlice, promujące się hasłem „Miasto Światła” w tym roku obchodzą rok Ignacego Łukasiewicza, twórcy polskiego i światowego przemysłu naftowego. To właśnie na gorlickim rynku wynalazca prowadził swoją aptekę, to zapłonęła pierwsza na świecie uliczna latarnia, używająca jako paliwa oleju skalnego – jak nazywano w XIX w. ropę naftową. Gmina Sękowa słynie z unikatowych obiektów historycznych: m.in. drewnianych kościółków wpisanych na listę UNESCO czy cmentarzy wojskowych z czasów I Wojny Światowej. Nie brakuje tu także atrakcji turystycznych. Wyścig samochodowy jest dopełnieniem walorów tej części Małopolski.

Zawody rozpoczną się w piątek 17 czerwca od Odbioru Administracyjnego i dostępnego dla kibiców technicznego Badania Kontrolnego. Wszystko odbędzie się na gorlickim Rynku, w godzinach 10:00 – 18:30.

Wieczorem  zawodnicy przeniosą się do Małastowa, gdzie o godz. 19:45 odbędzie się ceremonia otwarcia zawodów, a zaraz po niej odprawa z zawodnikami.

Sobota, 18 czerwca

5. Runda GSMP

9:00 1 Podjazd treningowy

20’ po zakończeniu 1 Podjazdy treningowego, 2 Podjazd treningowy

13:00 1 Podjazd wyścigowy

30’ po zakończeniu 1 Podjazdu wyścigowego, 2 Podjazd wyścigowy

Niedziela 19 czerwca

6. Runda GSMP

9:00 1 Podjazd treningowy

30’ po zakończeniu 1 Podjazdy treningowego, 2 Podjazd treningowy

13:00 1 Podjazd wyścigowy

30’ po zakończeniu 1 Podjazdu wyścigowego, 2 Podjazd wyścigowy

45’ po zakończeniu 2 Podjazdu wyścigowego

Ceremonia wręczenia nagród za 5 i 6 Rundę GSMP Gospoda Magurska Małastów 135