78. Rajd Polski. Marczyk i Gospodarczyk triumfowali w Mikołajkach

FIA European Rally Championship

Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk zwyciężyli w 78. Rajdzie Polski. Polacy okazali się najlepszą załogą w 4. rundzie cyklu Rajdowych Mistrzostw Europy.

W sobotę atakowali, zaś w niedzielę bardzo pewnie i mądrze kontrolowali sytuację w rajdzie, aby ostatecznie wygrać w Mikołajkach po raz pierwszy.

Rajd Polski 2022. Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (fot. pras.)

78. Rajd Polski stanowił 4. rundę sezonu Rajdowych Mistrzostw Europy oraz 3. rundę Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Na trasach w okolicach Mikołajek pojawiła się cała czołówka ERC. Załoga ta od początku uznawana była za głównych faworytów do zwycięstwa w jednym z najstarszych rajdów samochodowych świata.

Marczyk i Gospodarczyk rozpoczęli imprezę od mocnego uderzenia na piątkowym odcinku kwalifikacyjnym Baranowo, gdzie wykręcili 2. czas. Następnie nadeszła pora na pierwszą próbę rajdu, superoes Mikołajki Arena, gdzie duet ten był 4., ale stracił do zwycięzców niecałą sekundę. W sobotę Marczyk i Gospodarczyk zaatakowali, wygrywając aż pięć odcinków specjalnych. To pozwoliło im objąć prowadzenie z przewagą ponad 20 sekund nad Szwedami Tomem Kristenssonem i Andreasem Johanssonem.

Finałowy dzień rywalizacji stał już wyłącznie pod znakiem kontroli tempa i utrzymywania wysokiego poziomu koncentracji. Załoga ta bardzo umiejętnie zarządzała wypracowaną wcześniej przewagą i ostatecznie odniosła zwycięstwo w 78. Rajdzie Polski. To pierwsze zwycięstwo Marczyka i Gospodarczyka w Mikołajkach w klasyfikacji generalnej. Do tej pory dwukrotnie wygrali ten rajd w klasyfikacji RSMP. Rajd Polski to wyjątkowa impreza dla Marczyka – tam zakochał się w rajdach, tam zadebiutował na poziomie mistrzostw Europy, tam wygrał pierwszy oes w ERC, tam pierwszy raz stanął na podium w klasyfikacji generalnej – wreszcie, tam wygrał też swój pierwszy rajd w najstarszym cyklu świata.

Wygrywamy 78. Rajd Polski. To jest dla mnie wyjątkowa chwila i dowód na to, że ta nasza droga rozwoju, którą obraliśmy i którą realizujemy, jest właściwa. Po latach zbierania doświadczenia czułem, że jesteśmy w stanie połączyć tu w Mikołajkach „wszystkie kropki w całość” – mówił na mecie rajdu Mikołaj Marczyk.

Doświadczenie, dobry opis, prędkość – połączyliśmy to i udowodniliśmy, że na arenie międzynarodowej możemy być bardzo szybką i kompletną załogą. Kiedy nabierzemy więcej doświadczenia w mistrzostwach świata, też będziemy tam wygrywać – wierzę w to bardzo mocno. Nasza droga rozwoju działa. To jest dzień satysfakcji, dzień na radość dla nas, dla zespołu, dla kibiców. Po dziewięciu latach wygrana w Rajdzie Polski znów dla polskiej załogi – podsumował kierowca.

Wymarzona meta i wymarzony wynik w 78. Rajdzie Polski. Po dziewięciu latach polska załoga znów tu wygrywa. Kiedyś wygrywali ten rajd Kajetan Kajetanowicz z Jarosławem Baranem, czy Krzysztof Hołowczyc z Łukaszem Kurzeją – teraz na tej liście pojawią się także nasze nazwiska – to wielkie szczęście i duma – twierdził na mecie imprezy Szymon Gospodarczyk.

Nie obyło się bez problemów. Po drugim przejeździe odcinka Mikołajki MAX chłodnica była zaklejona błotem, samochód zaczął się gotować… udało się uratować sytuację w ostatniej chwili. Ostatnie dwa odcinki jechaliśmy z duszą na ramieniu – nie wiedzieliśmy, czy ten silnik przetrwa. Wygrywamy rajd – to naprawdę wspaniałe uczucie. To przecież najważniejsza impreza motorsportowa w kraju – zakończył pilot Mikołaja Marczyka.

Kolejnym startem Polaków w Rajdowych Mistrzostwach Świata będzie 12. Rajd Estonii, który odbędzie się w dniach 14-17 lipca w okolicach Tartu.

Więcej szczegółów

Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia Rally2 evo) wygrali zakończony 78. Rajd Polski, czwartą rundę mistrzostw Europy (FIA ERC) i trzecie zawody w kalendarzu krajowego czempionatu (RSMP). Marczyk to pierwszy od 9 lat Polak, który sięgnął po triumf w tych zawodach. Na drugim miejscu rywalizacje zakończyli Tom Kristensson i Andreas Johansson (Hyundai i20 R5). Dzięki temu wynikowi Szwedzi objęli prowadzenie w punktacji mistrzostw Polski.

78. edycja Rajdu Polski stanowiła również rundę mistrzostw Polski w rajdach historycznych (Motul HRSMP). Łącznie do zawodów zgłosiły się 102 załogi. Przez trzy dni (10-12 czerwca) uczestnicy RSMP i FIA ERC rywalizowali na 14 odcinkach specjalnych o łącznej długości 188,1 km.

Pierwszymi liderami zostali Hiszpanie. W piątkowy wieczór Nil Solans i Marc Marti (Hyundai i20 Rally) wygrali otwierający zmagania przejazd widowiskowej próby Mikołajki Arena (2,5 km). W sobotę Solans i Marti wymieniali się ciosami z Marczykiem i Gospodarczykiem. Z sześciu pierwszych oesów rajdu trzy na swoje konto zapisali wiceliderzy mistrzostw Europy, a trzy wygrali Polacy. W czołowej trójce utrzymywali się także Tom Kristensson i Andreas Johansson – wiceliderzy punktacji RSMP.

Sytuację zmienił drugi przejazd najdłuższej w rajdzie próby Wieliczki (24,36 km), na którym Solans i Marti uszkodzili zawieszenie w swoim Hyundaiu i wypadli z drogi. Hiszpanom udało się ukończyć odcinek, ale stracili aż 22 minuty i pożegnali się z marzeniami o zwycięstwie, a następnie wycofali się z dalszej rywalizacji.

Prowadzenie przejęli Marczyk i Gospodarczyk. Po pierwszym etapie za tymi reprezentantami plasowali się Kristensson i Johansson (+20,4 s) oraz estoński duet Ken Torn/Kauri Pannas w Fordzie Fiesta Rally2 (+26 s).

Finałowy etap polskiej rundy FIA ERC był nie mniej emocjonujący. Na pierwszej niedzielnej pętli Kristensson zmniejszył stratę do Marczyka, a Torn toczył zaciekle bronił trzeciego miejsca przed atakami Efrena Llareny – lidera punktacji mistrzostw Europy.

Zwycięstwo Marczyka stanęło pod znakiem zapytania po OS 12, na którym piach i błoto zasłoniło wlot powietrza do chłodnicy, a silnik w jego rajdówce zaczął się przegrzewać. Szybka reakcja i udrożnienie wlotu przyniosły skutek i Polacy mogli kontynuować rywalizację.

Na dwóch ostatnich oesach Marczyk z Gospodarczykiem wytrzymali presję, kontrolowali sytuację do samej mety, odpowiednio dobierając tempo i wygrali 78. Rajd Polski w klasyfikacji generalnej. To pierwszy od 9 lat triumf polskiej załogi w tych zawodach. Po raz ostatni Polacy wygrali swoją domową rundę FIA ERC w 2013 roku, kiedy to puchary za zwycięstwo odbierali Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran (Ford Fiesta R5). 10 sekund za Marczykiem i Gospodarczykiem finiszowali Kristensson i Johansson, a podium uzupełnili Kauri i Pannas, tracąc do zwycięzców 18,1 s.

Wśród załóg jadących samochodami z napędem na jedną oś najlepsi byli Toni Herranen i Mikko Lukka z Finlandii (Ford Fiesta Rally4).

Z kolei w klasyfikacji RSMP na podium, oprócz załóg Marczyk/Gospodarczyk i Kristensson/Johansson, stanęli Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo). Dwukrotny mistrz Polski odzyskał trzecią pozycję po tym, jak na finałowym oesie zawodów kapcia złapali Adrian Chwietczuk i Damian Syty (Skoda Fabia Rally2 evo).

W krajowej „ośce” równych sobie nie mieli Adam Sroka i Patryk Kielar. Ten duet zameldował się na mecie na pierwszym miejscu z blisko 3-minutową przewagą nad kolejną z załóg.

W 78. Rajdzie Polski rywalizowali również zawodnicy w samochodach historycznych, w ramach rundy Motul HRSMP. W tym gronie najszybsi byli Robert Luty i Marcin Celiński w Subaru Legacy 4WD.

Czwarte miejsce wywalczone w 78 Rajdzie Polski, przy pechu Solansa i Martiego, pozwoliło Llarenie i Fernandez umocnić się na prowadzeniu w tabeli FIA ERC.

Tom Kristensson i Andreas Johansson zajmując drugie miejsce w klasyfikacji rundy RSMP, strącili z fotela liderów krajowego czempionatu Kacpra Wróblewskiego i Jakuba Wróbla.

Rajd Polski 2022. Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (fot. pras.)

78. Rajd Polski – nieoficjalna klasyfikacja generalna:

1. Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL, Skoda Fabia Rally2 evo) 1:38:05,4 s

2. Kristensson/Johansson (SWE/SWE, Hyundai i20 R5) +10,0 s

3. Torn/Pannas (EST/EST, Ford Fiesta Rally2) +18,1 s

4. Llarena/Fernandez (ESP/ESP, Skoda Fabia Rally2 evo) +34,8 s

5. Tempestini/Itu (ROU/ROU, Skoda Fabia Rally2 evo) +35,9 s

6. Grzyb/Binięda (POL/POL, Skoda Fabia Rally2 evo) +1:48,0 s

7. Mares/Bucha (CZE/CZE, Skoda Fabia Rally2 evo) +1:50,4 s

8. Battistolli/Scattolin (ITA/ITA, Skoda Fabia Rally2 evo) +1:53,3 s

9. Pardo Siota/Perez Fernandez (ESP/ESP, Skoda Fabia Rally2 evo) +2:38,4 s

10. Herczig/Bacigal (HUN/SVK, Skoda Fabia Rally2 evo) +2:51,4 s

Punktacja Rajdowych Mistrzostw Europy (FIA ERC) po 78. Rajdzie Polski:

1. Llarena/Fernandez 89 pkt

2. Solans/Marti 65 pkt

3. Tempestini/Itu 56 pkt

4. Araujo/Ramalho 45 pkt

5. Pardo Siota/Perez Fernandez 44 pkt

Punktacja Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski po 78. Rajdzie Polski:

1. Kristensson/Johansson 88 pkt

2. Grzegorz Grzyb 69 pkt

3. Wróblewski/Wróbel 62 pkt

4. Lubiak/Dachowski 56 pkt

5. Marczyk/Gospodarczyk 34 pkt

6. Gabryś/Dymurski 32 pkt

7. Byśkiniewicz/Siatkowski 24 pkt

8. Bubik/Sadowski 23 pkt

9. Szeja/Szeja 20 pkt

10. Sroka/Kielar 20 pkt