78. Rajd Polski. 56 załóg z 22 krajów wystartuje w Mikołajkach

FIA European Rally Championship

Nie słabnie zainteresowanie polską rundą mistrzostw Europy (ERC).

Podobnie jak przed rokiem i tym razem zgłoszenia do organizatora 78. Rajdu Polski nadesłało ponad 100 rajdowych załóg.

Zatwierdzona przez FIA lista zgłoszeń 78. Rajdu Polski została opublikowana. Zgodnie z wcześniejszymi informacjami w czwartej rundzie Rajdowych Mistrzostw Europy (ERC) będzie rywalizowało 56 załóg z 22 krajów. Z „jedynką” wystartuje Efrén Llarena, lider klasyfikacji po trzech rundach, „dwójkę” naklei na swoim samochodzie Nil Solans (obaj z Hiszpanii), a z „trójką” pojedzie pierwszy z Polaków – Mikołaj Marczyk.

Mazurskie szutry będą także areną walki o punkty do mistrzostw Polski. W trzeciej rundzie krajowego czempionatu będzie rywalizowało 36 załóg. 14 z nich zgłosiło się także do ERC. Na starcie w Mikołajkach zobaczymy również 22 załogi startujące w Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. W stawce HRSMP pojawią się załogi z Polski, Estonii, Finlandii i Litwy. W sumie do Mikołajek przyjadą 102 załogi.

58 kierowców, w tym 14. z Polski będzie rywalizowało w mistrzostwach Europy. Wspomniana czternastka jest również zgłoszona w mistrzostwach naszego kraju wraz z grupą 24 innych rajdowych duetów. 22 załogi będą z kolei walczyć o punkty w Motul HRSMP, polskim czempionacie samochodów historycznych. W stawce nie zabraknie 26 sportowych aut z grupy Rally2 (dawniej R5), rajdówek w najwyższej dopuszczonej w ERC specyfikacji. Organizatorzy z Polskiego Związku Motorowego spodziewają się, że na starcie pojawią się w sumie aż 104 załogi.

14 szutrowych oesów wśród mazurskich jezior

Walka o zwycięstwo w 78. Rajdzie Polski zostanie rozegrana na czternastu odcinkach specjalnych. Organizatorzy rajdu przygotowali siedem, dwukrotnie przejeżdżanych prób sportowych, które liczą 188,10 km. Całkowita długość trasy czwartej rundy Mistrzostw Europy FIA wynosi 852,33 km.

Piątek, 10 czerwca będzie pierwszym dniem rywalizacji, do której start nastąpi o godzinie 17:00 w centrum Mikołajek. Wcześniej, o godz. 12:30 rozegrany zostanie odcinek kwalifikacyjny Baranowo (fragment ubiegłorocznego oesu Gmina Mragowo). O godz.19:00 rozpocznie się widowiskowa próba na torze Mikołajki Arena, do której dwie załogi startują równocześnie.

W sobotę, 11 czerwca na kierowców i ich pilotów czeka siedem odcinków specjalnych liczących 107,36 km. Po pokonywanych dwukrotnie oesach Krzywe, Wojnasy i Wieliczki zawodnicy zmierzą się ponownie na torze Mikołajki Arena.

W niedzielę, 12 czerwca finał walki o końcowy triumf w 78. Rajdzie Polski. Sześć wymagających odcinków (przejeżdżane dwukrotnie Mikołajki Max, Świętajno i Miłki) o długości 78,24 km wyłoni zwycięzcę polskiego klasyka. Drugi przejazd próby sportowej Miłki będzie jednocześnie dodatkowo punktowanym Power Stage’m.

Szampany wystrzelą na mecie podczas uroczystego zakończenia 78. Rajdu Polski w centrum Mikołajek o godz. 17:45

Marczyk i Gospodarczyk wystartują w Mikołajkach

Kibice będą zadowoleni, rywale być może nieco mniej, ponieważ Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk zapowiedzieli udział w 78. Rajdzie Polski. W swoim poprzednim starcie w tej imprezie Marczyk i Gospodarczyk uplasowali się na trzecim miejscu.

– W tym roku wystartujemy w 78. Rajdzie Polski. To będzie dla nas wspaniałe wydarzenie. Startujemy w tym sezonie w mistrzostwach świata, ale nie mogło nas zabraknąć na wielkim święcie rajdów w Mikołajkach – podkreślił Mikołaj Marczyk.

– To będzie nasz czwarty start w Rajdzie Polski – miły powrót do mistrzostw Europy. Dobrze czujemy się z Szymonem na mazurskich trasach i na pewno damy z siebie wszystko. Można powiedzieć nieco w żartach, że w ramach przygotowania będziemy mieli dwa rajdy WRC w Portugalii i na Sardynii. Wierzę w to, że te starty zaprocentują później w Mikołajkach i będziemy mogli cieszyć oczy polskich kibiców – podsumował zawodnik.

– Rajd Polski zawsze jest dla mnie czymś wyjątkowym. Spotkanie z polskimi kibicami, największa motorsportowa impreza w kraju. To czerwiec, Mazury – klimat tego rajdu jest niepowtarzalny. Nigdzie nie startuje się lepiej, niż w domu. W zeszłym roku zajęliśmy w Rajdzie Polski 3. miejsce, za Aleksiejem Łukjaniukiem i Andreasem Mikkelsenem. Wierzę w to, że w tym razem powalczymy o zwycięstwo w klasyfikacji generalnej – mówił Szymon Gospodarczyk.

– Rajd Polski wpisał się na stałe do naszego rajdowego kalendarza. Pojawiliśmy się tam z Miko w 2018 roku i od tej pory pojawiamy się na każdej edycji. Bardzo lubimy ten rajd – to jedna z najlepszych imprez w tej części Europy i podkreślają to też zawodnicy z zagranicy. Oni też bardzo lubią przyjeżdżać do Mikołajek, to dla nich wielka gratka. Te szybkie zakręty, hopki, pośród pól i mazurskich jezior w czerwcowym słońcu – to coś wspaniałego – zakończył pilot Mikołaja Marczyka.

Mikołaj i Szymon to dwukrotni rajdowi mistrzowie Polski. Po raz pierwszy sięgali po ten tytuł w sezonie 2019, ledwie w trzecim roku profesjonalnych startów Marczyka. W debiutanckim, przymusowo skróconym z powodu pandemii sezonie 2020, wzięli udział pięciu rundach europejskiego czempionatu, a zmagania zakończyli na 8. pozycji w klasyfikacji ERC i 4. w ERC1 Junior. Ich najlepszym rezultatem było 4. miejsce w generalce asfaltowego Rally Fafe Montelogo – trzeciej rundy FIA ERC 2020.

W 2021 roku eksportowa załoga łączyła starty w mistrzostwach Europy z rywalizacją w wybranych rundach mistrzostw Polski. W FIA ERC zakończyli sezon jako trzecia załoga, walcząc do samego końca o tytuł wicemistrzowski. Z kolei na krajowym podwórku pewnie sięgnęli po swoje drugie w karierze mistrzostwo Polski.

Sezon 2022 to kolejny sportowy awans Mikołaja i Szymona, tym razem do mistrzostw świata, w których rywalizują w mocno obsadzonej kategorii WRC2. Zmagania rozpoczęli od asfaltowego Rajdu Chorwacji, zakończonego na 9. miejscu w klasyfikacji WRC2. Do Mikołajek przyjadą dobrze rozgrzani szutrową rywalizacją, ponieważ przed polską rundą FIA ERC czekają ich jeszcze dwie rundy WRC – Rajdy Portugalii i Sardynii.

Marczyk i Gospodarczyk od 2018 roku są wierni rajdówkom z Mlada Boleslav, więc w 78. Rajdzie Polski wystartują Skodą Fabią Rally2 evo – najnowszą wersją tej utytułowanej konstrukcji.

Nowa era w Mistrzostwach Europy

Rajdowe Mistrzostwa Europy to najstarszy rajdowy cykl na świecie. Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) organizuje go od 1953 roku, a na liście triumfatorów tych rozgrywek są nazwiska trzech polskich kierowców: Sobiesława Zasady (1966, 1967, 1971) Krzysztofa Hołowczyca (1997) oraz Kajetana Kajetanowicza (2015, 2016, 2017). Tegoroczne Rajdowe Mistrzostwa Europy (FIA ERC) przynoszą sporo nowości. Trzon kalendarza pozostał bez zmian, ale w 2022 roku, dzięki nowemu promotorowi cyklu, kibice mogą oglądać rundy mistrzostw na żywo, korzystając z usługi WRC+. Zawodnicy z kolei zyskują szanse walki o dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw, dzięki wprowadzeniu Power Stage’a.

Osiem rund Mistrzostw Europy

W sezonie 2022 kalendarz europejskiego czempionatu tworzy osiem rund – cztery asfaltowe i cztery rozgrywane na luźnej nawierzchni. W tym gronie jest 78. Rajd Polski – drugi najstarszy rajd świata oraz zawody o najdłuższym stażu w mistrzostwach Europy. W tym sezonie polski klasyk już po raz 52. stanowi rundę tego cyklu. Siedem z ośmiu rajdów, w których zawodnicy walczą o mistrzostwo Starego Kontynentu jest już znanych, potwierdzenia wymaga jeszcze ostatnia runda ERC.

• 12-13 marca: Rally Serras de Fafe e Felgueiras (Portugalia, szuter)
• 26-27 marca: Azores Rallye (Portugalia, szuter)
• 13-14 maja: Rally Islas Canarias (Hiszpania, asfalt)
• 10-12 czerwca: 78. Rajd Polski (Polska, szuter)
• 2-3 lipca: Rajd Łotwy (Łotwa, szuter)
• 23-24 lipca: Rally di Roma Capitale (Włochy, asfalt)
• 27-28 sierpnia: Rajd Barum (Czechy, asfalt)
• Rajd do potwierdzenia: runda nr 8 (asfalt)

Exit mobile version