Dobiegł końca organizowany przez Automobilklub Śląski Rajd Wisły 2021.
66. edycja klasyka rozgrywana była w ramach trzech cykli: Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska oraz Rajdowego Samochodowego Pucharu Śląska, stanowiąc finał każdego z nich. Zacięta rywalizacja trwała do samego końca, dając wiele emocji.
Przed startem piątej rundy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska aż siedem załóg miało szanse na końcowy triumf w klasyfikacji generalnej. Liczba ta zmniejszyła się już na drugim odcinku specjalnym, który rozpoczął sobotnie zmagania, m.in. przez wypadek liderów, Michała Rokity i Rafała Ślęczki (Renault Clio). Na czoło klasyfikacji generalnej wysunęli się Maciej Hawro i Wojciech Kolaczek (Honda Civic), którzy wygrali pięć prób i zwyciężyli w zmaganiach, zostając także mistrzami Śląska. Drugą pozycję wywalczyli Dariusz Badura i Janusz Wołek (Honda Civic), zajmując też trzecią w sezonie. Na podium uplasowali się jeszcze Kajetan Świder z Marcinem Boryckim (Honda Civic), zdobywając tytuły wicemistrzowskie. Tak wyglądała również pierwsza trójka klasy 2.
Tuż za podium rajdu uplasowali się Konrad Dukat i Mieczysław Kalczyński (Renault Clio), wygrywając w klasie 1, w której pokonali duety Bronikowski/Mroszczyk (Renault Clio) i Jurasz/Tkacz (Renault Clio). W Pucharze Peugeot/Citroen najlepsi byli Kokoszka ze Szwedem (Peugeot 206), pokonując Listewnika z Paskiem (Peugeot 106) i Kaczmarczyka z Demelem (Citroen Saxo). W RallyN1 triumfowali Kawalec z Krzyżowskim (Renault Clio III RS), a w RallyN2 Uchyła z Radzik (Kia Picanto) przed Godulą i Klają (Peugeot 208).
Rywalizację w klasie OPEN 1 wygrali Żbikowski i Bieniak (Mitsubishi Lancer Evo IX), pokonując Gacę i Dąbrowskiego (Ford Fiesta Proto) i Zielińskiego z Michorczykiem (Subaru Impreza WRX). W OPEN 2 zwycięstwo wywieźli Górny i Roik (Peugeot 208 R2) przed Wrocławskim i Spentanym (Renault Clio Rally4) oraz Fizią z Martynkiem (Ford Fiesta). Boncela z Wasilewskim wygrali klasę CLASSIC, jadąc Fiatem Cinquecento.
Na trasach tegorocznej, 66. edycji Rajdu Wisły rywalizowały także załogi startujące w trzeciej rundzie Rajdowego Samochodowego Pucharu Śląska.
W Klasie 1 najszybsi na beskidzkich trasach byli Rafał Marzec i Marcin Naworol (Honda Civic) przed Dawidem Janeczko i Adamem Tchórzewskim (Fiat Seicento) oraz Piotrem Wołowcem i Robertem Sommerem (Honda Civic). Triumfatorami Klasy 2 zostali Piotr Pastuła i Mateusz Czekaj, którzy wyprzedzili Tomasza Jasińskiego i Dominika Jasińskiego oraz Rafała Borskiego i Annę Chowaniec (wszyscy w Hondach Civic). Z kolei w Klasie 3 pierwszą trójkę utworzyli Piotr Wiśniewski i Sebastian Jaźwa (Renault Clio), Andrzej Szewczyk i Daniel Baron (Peugeot 206) oraz Kacper Sikora i Tomasz Sikora (Renault Clio RS).
Klasę Cento wygrała załoga Tomasz Zabawczuk i Janusz Wilk, drugą lokatę zajęli Andrzej Michałek i Magdalena Michałek, a trzecią Adrian Rałowicz i Mateusz Henkel (wszyscy Fiat Seicento). W kategorii samochodów z napędem na tylna oś – RWD triumfowali Krystian Kacprzak i Mariusz Cieślar przed Mateuszem Urbaczkiem i Krzysztofem Fojtuchem oraz Robertem Góreckim i Arturem Hybiorzem (wszystkie załogi w BMW 3). Natomiast w Klasie Retro puchary odebrali Sebastian Goryczka i Daniel Moczała oraz Adam Kubica i Przemysław Hess (obie załogi w Fiatach 126p).
W Pucharze Śląska zawodnicy ścigali się także w Klasie Gość, którą wygrali Marcin Śladowski i Grzegorz Pękala (Citroen Saxo), wyprzedzając Łukasza Bobkowskiego i Krzysztofa Pawlaka (Honda Civic Type R) oraz Daniela Turonia i Adriana Turonia (Citroen Saxo).
Upragniony tytuł Sudera i Kowalika – sezon 2021 w Motul HRSMP zakończony
Finał sezonu 2021 w Motul Historycznych Samochodowych Mistrzostwach Polski nie zawiódł. Rywalizacja w 66. Rajdzie Wisły od początku była pełna dramaturgii. Na mecie najwięcej powodów do zadowolenia mieli Marek Suder i Marcin Kowalik (Ford Sierra Cosworth 4×4), którzy byli najszybszą załogą zawodów i przypieczętowali w ten sposób zwycięstwo w Historycznej Klasyfikacji Generalnej.
Choć 66. edycja Rajdu Wisły była najkrótszą rundą w sezonie Motul HRSMP, to zawody w Beskidach jak zwykle stanowiły poważne wyzwanie dla zawodników i ich historycznych rajdówek. Organizatorzy przygotowali trzy kręte, podbijające i zdradliwe oesy, na których w wielu miejscach nitka asfaltu była niewiele szersza niż samochody. Poprzeczkę podniosła – jak to w górach – pogoda. Przed finałową pętlą rajdu odcinki specjalne zmoczył deszcz, a jak donosili kibice – w niektórych miejscach padał także deszcz ze śniegiem.
16 załóg zgłoszonych do finałowej rundy Motul HRSMP rozpoczęło ściganie w piątek, 22 października od pokonywanego tylko raz oesu Partecznik (4,2 km) w Wiśle. W sobotę rywalizacja przeniosła się na próby Laliki (9,24 km) oraz Istebna (6,47 km). Każdą z nich pokonywano trzykrotnie. Do mety rajdu dotarło 15 z 16 duetów. Jedynymi, których pokonała awaria byli Grzegorz Olchawski i Łukasz Wroński, których zawiódł układ pompy wody w ich Audi Quattro.
Suder i Kowalik zgarniają pełną pulę
Przed 66. Rajdem Wisły szanse na zwycięstwo w Historycznej Klasyfikacji Generalnej – najważniejszej kategorii w Motul HRSMP – mieli Robert Luty i Marcin Celiński (Subaru Legacy) oraz Marek Suder i Marcin Kowalik (Ford Sierra Cosworth), którzy w pięciu poprzednich rundach zgromadzili odpowiednio 124 i 120 punktów.
Taki układ w tabeli oznaczał, że zarówno obrońcy tytułu, jak i pretendenci musieli walczyć o zwycięstwo. Jedynie pierwsze miejsce w Rajdzie Wisły gwarantowało osiągnięcie celu.
Pierwsze dwie próby na swoje konto zapisali Luty i Celiński, ale Suder z Kowalikiem byli tylko 2,3 sekundy za nimi. Trzęsienie ziemi wstrząsnęło klasyfikacją rajdu po OS 3. Po jednej z hop lądowania nie wytrzymała jedna z przednich felg w Subaru Legacy. Pęknięta obręcz uszkodziła jeszcze przewód hamulcowy, więc przy próbie hamowania zadziałały tylko tylne hamulce, a samochód Lutego postawiło bokiem. Na szczęście uszkodzenia pozwalały kontynuować jazdę, ale załoga musiała zmienić koło na oesie i spadła z pierwszego na dwunaste miejsce w klasyfikacji.
Prowadzenie objęli Suder i Kowalik, dla których cztery ostatnie oesy rajdu były wymagające pod kątem doboru tempa i zachowania koncentracji. Wobec problemów Lutego i Celińskiego, priorytetem dla nowych liderów było przede wszystkim dotarcie do mety. Jednak także i oni do samej mety przeżywali chwile grozy. Na OS 5 najechali na pokrywę studzienki, co spowodowało uszkodzenia piasty w lewym tylnym kole. Prowizoryczna naprawa w serwisie okazała się wystarczająca i Ford Sierra z rejestracją E2 BUBEL dotarła do mety w Wiśle, a Suder i Kowalik obronili pierwsze miejsce.
Luty i Celiński prowadzili szaleńczy pościg, odrabiali stracone minuty i ostatecznie uplasowali się na piątym miejscu, zdobywając również komplet punktów za najlepszy czas na Power Stage. To jednak było za mało. Suder w Wiśle zdobył 34 punkty, a Luty o 10 mniej. Tym samym Luty nie wygrał Historycznej Klasyfikacji Generalnej po raz trzeci z rzędu i czwarty w karierze. Z tytułu cieszyli się Suder i Kowalik.
Mistrzowie z Polski, mistrzowie z Estonii
Po 66. Rajdzie Wisły jasna jest też kwestia tytułów w poszczególnych kategoriach. I tak w FIA 1 (rajdówki z lat 1931-69) dość niespodziewanie triumfowali… Estończycy. Alar Hermanson i Andre Vare zostali tym samym pierwszymi obcokrajowcami z tytułem w Motul HRSMP. Estończycy wystartowali tylko w dwóch rajdach, ale że byli osamotnieni w swojej kategorii, to zgodnie z regulaminem, po sklasyfikowaniu w dwóch rundach (rajdach Koszyc i Wisły), otrzymają tytuł mistrzowski. Co ciekawe, Hermanson i Vare wyjeździli go samochodem, który awaryjnie ściągnęli na Rajd Wisły. W poprzedniej rundzie na Słowacji poważnej awarii uległo ich BMW 2002 ti, więc w finale sezonu Estończycy wystartowali Wołgą GAZ 24.
W FIA 2 (roczniki 1970-75) sezon zdominowali Andrzej Wodziński i Marek Kaczmarek, którzy startowali w tym roku… dwoma samochodami. Pierwsze rundy przejechali Alfą Romeo 2000 GT Veloce, a do Wisły przywieźli Lancię Fulvia Coupe HF. Znani ze swojej regularności Piotr Zaleski i Piotr Szadkowski (Porsche 911 SC) z dużą przewagą sięgnęli po tytuł w FIA 3 (roczniki 1976-81), a dzięki punktom zdobytym w Wiśle o włos pokonali Łusiaka i Zaborowską w walce o trzecie miejsce w Historycznej Klasyfikacji Generalnej.
Wspomnieni Michał Łusiak i Sylwia Zaborowska (Ford Mercury) już przed ostatnią rundą byli pewni drugiego z rzędu triumfu w FIA 4/J1 (roczniki 1982-85). W FIA 4/J2 (roczniki 1986-90) najwięcej punktów zdobyli Suder i Kowalik.
Motul HRSMP to także rywalizacja w kategoriach, do których zaliczane są rajdówki sprzed lat bez historycznej homologacji. I tak w Historic Open 2WD mistrzowską szarfę otrzymają Krzysztof Mikulski i Jerzy Skrzypek (Mercedes 280 CE), a w Historic Open 4WD regularnością i skutecznością wykazali się Mariusz Polak i Mariusz Ziółkowski (Audi Coupe Quattro).
66. Rajd Wisły – w poszczególnych kategoriach triumfowali:
FIA 1 (rajdówki z lat 1931-69): Alar Hermanson/Andre Vare (Wołga GAZ 24)
FIA 2 (rajdówki z lat 1970-75): Andrzej Wodziński/Marek Kaczmarek (Lancia Fulvia Coupe HF)
FIA 3 (rajdówki z lat 1976-81): Piotr Zaleski/Piotr Szadkowski (Porsche 911 SC)
FIA 4/J1 (rajdówki z lat 1982-85): Michał Łusiak/Sylwia Zaborowska (Ford Mercury)
FIA 4/J2 (rajdówki z lat 1986-90): Marek Suder/Marcin Kowalik (Ford Sierra Cosworth 4×4)
Historic Open 2WD (auta 2WD, bez homologacji): Wojciech Goździewicz/Joanna Madej (BMW 318is)
Historic Open 4WD (auta 4WD, bez homologacji): Mariusz Polak/Mariusz Ziółkowski (Audi Coupe Quattro)
Motul HRSMP – mistrzowie Polski w sezonie 2021*:
Historyczna Klasyfikacja Generalna: Marek Suder/Marcin Kowalik (Ford Sierra Cosworth 4×4)
FIA 1 (rajdówki z lat 1931-69): Alar Hermanson/Andre Vare (Estonia, Wołga GAZ 24)
FIA 2 (rajdówki z lat 1970-75): Andrzej Wodziński/Marek Kaczmarek (Alfa Romeo 2000 GT Veloce i Lancia Fulvia Coupe HF)
FIA 3 (rajdówki z lat 1976-81): Piotr Zaleski/Piotr Szadkowski (Porsche 911 SC)
FIA 4/J1 (rajdówki z lat 1982-85): Michał Łusiak/Sylwia Zaborowska (Ford Mercury)
FIA 4/J2 (rajdówki z lat 1986-90): Marek Suder/Marcin Kowalik (Ford Sierra Cosworth 4×4)
Historic Open 2WD (auta 2WD, bez homologacji): Krzysztof Mikulski/Jerzy Skrzypek (Mercedes 280 CE)
Historic Open 4WD (auta 4WD, bez homologacji): Mariusz Polak/Mariusz Ziółkowski (Audi Coupe Quattro)
* Wyniki do zatwierdzenia przez GKSS PZM
Historyczna Klasyfikacja Generalna Motul HRSMP 2021
1. Suder/Kowalik 154 pkt
2. Luty/Celiński 148 pkt
3. Zaleski/Szadkowski 107 pkt
4. Łusiak/Zaborowska 106 pkt
5. Zienkiewicz/Mitręga 67 pkt
(org.)