62 nowe samochody terenowe dla Straży Granicznej

Podlaski Oddział Straży Granicznej

20 marca br. minister Mariusz Kamiński odwiedził Podlaski Oddział Straży Granicznej.

W trakcie pobytu w jednostce Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformował o przekazaniu formacji 62 nowych samochodów terenowych. Szefowi MSWiA towarzyszyli wiceminister Błażej Poboży, komendant główny Straży Granicznej gen. dyw. SG Tomasz Praga oraz prezes Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych Michał Kuczmierowski.

– Codziennie udowadniacie Waszą znakomitą, wzorową służbą, pełną oporności i poświęcenia, że plany destabilizacji naszego kraju nie powiodą się. To dzięki Wam, funkcjonariuszom Straży Granicznej, polskie granice są bezpieczne – powiedział minister Mariusz Kamiński.

– Chciałbym wyrazić słowa najwyższego uznania i szacunku, ale też podziękowania, w imieniu wszystkich polskich obywateli. To, co robicie, jest piękne, wielkie i niezwykle ważne dla naszego kraju – dodał.

Minister Mariusz Kamiński przekazał, że nowe pojazdy przeznaczone są do służby patrolowej i będą wspierały funkcjonariuszy Straży Granicznej w ich codziennej służbie.

– Po naszej uroczystości wszystkie samochody wyruszą na granicę wschodnią z Rosją, Białorusią i Ukrainą. To są granice dziś szczególnie chronione. Za naszą granicą, na Ukrainie, toczy się wojna. W Rosji i na Białorusi rządzą ludzie, rządzą politycy niechętni Polsce, wrodzy Polsce, których celem jest między innymi destabilizacja sytuacji w naszym kraju. Samochody te będą bardzo ważnym wsparciem dla ciężkiej służby naszych funkcjonariuszy – powiedział.

Gen. dyw. SG Tomasz Praga podkreślił, że pojazdy będą naturalnym wsparciem dla zabezpieczenia granic z Rosją i Białorusią. Podziękował też funkcjonariuszom SG oraz wspierającym ich policjantom, żołnierzom Wojska Polskiego, strażakom z PSP i OSP za ich zaangażowanie w ochronę granic.

– Polacy mogą czuć się bezpiecznie właśnie dlatego, że te wszystkie służby pełnią służbę zarówno na granicy, ale także na terytorium kraju – podsumował komendant.

Podczas wydarzenia poinformowano, że na granicy polsko-białoruskiej kończy się budowa zapory elektronicznej wyposażonej m.in. w systemy kamer i czujników. Jest ona uzupełnieniem stalowej zapory, zbudowanej w 2022 roku. Zapora elektroniczna będzie docelowo miała ponad 200 km długości. Trwają jeszcze prace na ostatnim, blisko 25-kilometrowym odcinku, w okolicach Narewki i Białowieży.

Również na granicy z Rosją powstanie bariera elektroniczna o długości ok. 200 km. Obejmie ona swoim zasięgiem całą lądową granicę z obwodem kaliningradzkim, oprócz Mierzei Wiślanej – na tym odcinku już od kilku lat znajdują się bowiem elektroniczne urządzenia monitorujące.

62 nowe samochody terenowe dla Straży Granicznej (fot. MSWiA)

Nowe pojazdy dla Straży Granicznej

Do Straży Granicznej trafią łącznie 62 pojazdy terenowe. Jak dotąd oddziały Straży Granicznej odebrały 56 samochodów, a pozostałe 6 pojazdów dostarczone zostaną do końca marca br.

Nowe samochody to auta marki Toyota Land Cruiser, a ich łączna wartość wynosi blisko 21,3 mln zł. Pozyskanie pojazdów zostało sfinansowane z „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2022–2025”. Zakup zrealizowała Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych.

Pojazdy terenowe są używane przez Oddziały Straży Granicznej: Morski, Warmińsko-Mazurski, Podlaski, Nadbużański i Bieszczadzki. To tam wykorzystuje się blisko 78 proc. wszystkich samochodów terenowych, będących na wyposażeniu Straży Granicznej.

Nowe samochody są wyposażone w wiele innowacyjnych rozwiązań technicznych, które pozwolą wykorzystać potencjał auta w trudnych warunkach terenowych.

Pojazdy zostały przekazane do wszystkich oddziałów Straży Granicznej. Najwięcej trafi do Podlaskiego Oddziału SG (19 aut), Nadbużańskiego Oddziału SG (18 aut), Warmińsko-Mazurskiego Oddziału SG oraz Bieszczadzkiego Oddziału SG (po 10 pojazdów).

Samochody charakteryzują się najnowocześniejszą konstrukcją i wyposażeniem. Toyoty Land Cruiser doskonale realizują zadania zarówno w terenie na zewnętrznej granicy Unii Europejskiej, jak i na utwardzonych szlakach komunikacyjnych. Jest to jedno z niezawodnych, rozpoznawalnych i najwytrzymalszych aut terenowych na świecie z napędem 4×4.

Modele kupione dla Straży Granicznej zostały wyposażone w 2.8-litrowy silnik wysokoprężny D-4D o mocy 204 KM i automatyczną skrzynię biegów oraz wiele innowacyjnych rozwiązań technicznych, które pozwolą w pełni wykorzystać potencjał pojazdu w niezmiernie trudnych warunkach terenowych. Mają bardzo trwałą, odporną na odkształcenia i unikalną w tym segmencie pojazdów konstrukcję nadwozia mocowanego na ramie. To nie tylko zapewnia wysoki poziom ochrony przed uszkodzeniami, ale również znacznie zmniejsza podatność podwozia na obciążenia skręcające, zapewniając kierowcy optymalną precyzję kierowania i kontrolę nad pojazdem. Konstrukcja nadwozia skutecznie izoluje także kabinę przed uderzeniami, pochodzącymi z zawieszenia kół.

Pojazdy posiadają napęd 4×4, co powoduje lepszą przyczepność na śliskiej i nierównej nawierzchni. Reduktor multiplikuje moment obrotowy przekazywany na koła, ułatwiając jazdę w terenie, natomiast mechanizmy różnicowe z blokadą zapewniają kontrolę trakcji w najtrudniejszych warunkach terenowych. Samochody zostały wyposażone w system wspomagający zjazd ze wzniesienia poprzez uruchamianie odpowiednich hamulców, utrzymując prędkość na poziomie 5 km/h. Po jego aktywacji kierowca nie musi kontrolować pedału gazu czy hamulca. Kolejnymi systemami, jakie zamontowano w pojazdach, są system utrzymujący stałą prędkość w terenie, system wspomagania podjazdów oraz układ zmiennej sztywności stabilizatorów, zapewniający przyczepność pojazdu w najtrudniejszym terenie.

Auto, aby mogło spełniać wymagania codziennej służby funkcjonariuszy Straży Granicznej, ma reflektory i wloty powietrza usytuowane tak, aby zapewnić zarówno maksymalną ochronę, jak i możliwie największą głębokość brodzenia. W przypadku Toyoty Land Cruiser to aż 700 mm. Gwarancję, że samochód będzie się swobodnie poruszał w trudnym terenie, daje m.in. mały promień skrętu – zaledwie 5,8 m, bardzo duży prześwit wynoszący 215 mm oraz kąty natarcia. Dodatkowo pojazdy zostały wyposażone w sygnalizację uprzywilejowania w ruchu drogowym.

Nadwozie toyot jest oklejone folią, która nie tylko zmieniła ich kolor na matową zieleń, ale spełnia przede wszystkim funkcję ochronną. Charakteryzuje się większą odpornością na uszkodzenia mechaniczne, co w przypadku użytkowania pojazdów w trudno dostępnym, gęsto zalesionym terenie, zwiększa ich zabezpieczenie przed otarciami i zabrudzeniami.
Każdy z samochodów został również wyposażony w wyciągarki wraz z dodatkowym osprzętem, które pozwolą w ekstremalnych warunkach terenowych, uniknąć zakopania się czy ugrzęźnięcia pojazdu w podmokłym terenie.

Exit mobile version