23 listopada 2021 r. spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła kontrakt na projekt ponad 4-kilometrowego tunelu kolei dużych prędkości na zachód od stacji Łódź Fabryczna.
Tunel będzie kluczowym fragmentem szprychy nr 9, czyli nowej trasy kolejowej, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Wartość kontraktu wynosi 59,8 mln zł.
Kontrakt został zawarty z konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska. Umowa przewiduje wykonanie projektu budowlanego oraz niezbędnych opracowań i decyzji administracyjnych dla tunelu i linii kolejowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
– Pasażerowie z Łodzi i nie tylko mają powód do zadowolenia. Tunel będzie ważnym elementem tzw. szprychy nr 9, która włączy miasto w system kolei dużych prędkości. Zapewni ona pasażerom atrakcyjne czasy przejazdu, np. z Łodzi do Warszawy w 45 minut (obecnie ponad godzinę), a z Łodzi do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min (obecnie prawie 3,5 godziny) – powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała.
Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Następnie trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia. W ten sposób cała linia utworzy kształt litery “Y”.
– Tunel w Łodzi to najbardziej zaawansowane zadanie inwestycyjne w ramach Programu CPK, a dzisiejsze wydarzenie przybliża nas do wbicia pierwszej łopaty. Prace studialne objęły już w sumie ok. 1 000 km planowanych linii kolejowych w różnych częściach Polski. To trasy, dla których trwają inwentaryzacje przyrodnicze i przygotowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe – stwierdził Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
W celu przyspieszenia prac spółka CPK zawarła w ubiegłym roku porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, która przed laty opracowywała koncepcję szybkiej linii Warszawa–Łódź– Poznań/Wrocław (czyli tzw. igreka) oraz uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach i zgody na realizację przedsięwzięcia. Tamte prace zostały przez PLK zawieszone w 2012 r.
– Wykorzystanie tych opracowań, oczywiście po niezbędnych zmianach i aktualizacji, oznacza dużą oszczędność czasu i publicznych pieniędzy – podkreśla Mikołaj Wild.
Tunel CPK to niejedyny podziemny przejazd kolejowy w Łodzi. Spółka PKP PLK buduje w tym mieście tunel dla ruchu aglomeracyjnego. Pociągi jadące od strony Warszawy będą wjeżdżały do tunelu PLK także na stacji Łódź Fabryczna. Dalej przebieg jest już inny niż tunelu CPK, tzn. powstaną trzy nowe przystanki kolejowe: Śródmieście, Polesie i Koziny. Następnie tunel PLK będzie się rozwidlał: na północ do stacji Łódź Żabieniec i na południe do stacji Łódź Kaliska.
Kolejowa inwestycja CPK w Łodzi jest częścią korytarza Morze Północne – Morze Bałtyckie w ramach sieci bazowej TEN-T, który prowadzi z Finalndii przez kraje nadbałtyckie, Polskę, Niemcy, Holandię i Belgię. Na wykonanie tego projektu budowlanego spółka CPK otrzymała dofinansowanie z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Na tunel trafiło prawie 30 proc. środków przyznanych dla Polski w ostatnim konkursie CEF 2014-2020, czyli prawie 60 mln zł dofinansowania.