Blisko 170 filmów, wśród nich premiery światowe, międzynarodowe i europejskie — 37. Warszawski Festiwal Filmowy startuje 8 października.
37. Warszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach 8-17 października, w formule tradycyjnej, w kinach, z udziałem publiczności oraz gości z kraju i zagranicy. Kinami festiwalowymi będą Kinoteka oraz Multikino Złote Tarasy.
W tym roku otrzymano rekordową liczbę blisko 4 500 zgłoszeń z 96 krajów, czyli prawie wszystkich krajów, w których powstają filmy. W programie festiwalu znalazły się m.in. filmy z Cannes i Wenecji, ale większość programu stanowią filmy wybrane ze zgłoszeń na WFF.
W programie 37. WFF znalazło się 168 filmów — 99 pełnometrażowych i 69 krótkometrażowych — z 50 krajów.
Filmy pokazywane będą w następujących SEKCJACH:
a. SEKCJE KONKURSOWE:
– Konkurs Międzynarodowy
– Konkurs 1-2
– Konkurs Wolny Duch
– Konkurs Filmów Dokumentalnych
– Konkurs Filmów Krótkometrażowych
b. SEKCJE NIEKONKURSOWE:
– Pokazy specjalne – filmy krótkometrażowe
– Najlepsze polskie filmy krótkometrażowe
– Pokazy Specjalne
– Odkrycia
– Polska klasyka
Rodzinny Weekend Filmowy, w tym filmy pełnometrażowe i krótkometrażowe
FILM OTWARCIA
Kapitan Wołkonogow uciekł/ Kapitan Volkonogov Bezhal/ Captain Volkonogov Escaped, reż. Natasha Merkulova, Aleksey Chupov, Rosja, Estonia, Francja, 126 min.
Niezwykła wizualnie i bardzo oryginalna opowieść o przedśmiertnym maratonie skruchy kapitana radzieckich Służb Bezpieczeństwa (NKWD) Fiodora Wołkonogowa. W tle prześladowania polityczne w ZSRR, w 1938 roku. Premiera w konkursie w Wenecji.
FILM ZAMKNIĘCIA
Kobiety płaczą/ Women Do Cry, reż. Vesela Kazakova, Mina Mileva, Bułgaria, Francja, 107 min.
Bocianica zostaje zestrzelona z komina. Kobieta cierpiąca na depresję poporodową niemal zeskakuje z balkonu. Dziewczyna musi uporać się z piętnem HIV. Kobieta robi makijaż kociętom. Matka szuka magii w kalendarzu księżycowym. Te wszystkie wydarzenia są na porządku dziennym dla pewnej, pozornie normalnej, bułgarskiej rodziny. Ukazują cienką linię oddzielającą kruchość i delikatność od absurdu. Oparta na prawdziwych wydarzeniach historia o tym, jak rodzina, składająca się w większości z kobiet, radzi sobie z seksizmem i konserwatywnymi wartościami w ich kraju. Celebracja kobiecej solidarności i wyrażania siebie. Film miał premierę na festiwalu w Cannes.
Spotkanie z klasykiem ->> niedziela, 17 października, po filmie „Dzień Świra” na godz. 19:00 w Kinoteka 2
Jeśli któryś polski film minionego 20-lecia można nazwać kultowym, to jest nim „Dzień Świra” Marka Koterskiego, z genialną rolą Marka Kondrata. Do tego „Życie wewnętrzne”, a na deser „Porno”, oba tegoż reżysera. Klasyka.
Życie wewnętrzne, reż. Marek Koterski. Groza egzystencji pozbawionej duchowości jest przerażająca i jednocześnie zabarwiona sporą dozą groteski i czarnego humoru. (Uwaga! film bez angielskich napisów).
Porno, reż. Marek Koterski. W bezsenną noc Michał, czterdziestoletni mężczyzna, leżąc u boku śpiącej żony, wspomina kobiety swego życia. Okrzyknięty przed premierą „pierwszym polskim filmem pornograficznym”.
Dzień świra, reż. Marek Koterski. Wielka Nagroda „Złote Lwy”, Nagroda za główną rolę męską, Nagroda za dźwięk na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych Gdynia 2002. Orzeł (Polska Nagroda Filmowa) 2003 Nagroda za Najlepszy scenariusz i Najlepsza główna rola męska.
KONKURS MIĘDZYNARODOWY
Konkurs Międzynarodowy stanowi wizytówkę Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Główna nagroda czyli Warsaw Grand Prix, ufundowana przez Prezydenta Warszawy, wynosi 100.000 złotych.
JURY KONKURSU MIĘDZYNARODOWEGO
Sitora Alieva, dyrektor festiwalu, Rosja
Magda Kowalczyk, operator, Polska / Wielka Brytania
Tammy Tai, producentka, Chiny / Szwajcaria / Niemcy
Peter Rommel, producent, Niemcy
Igor Soukmanov, dyrektor festiwalu, Białoruś.
FILMY W KONKURSIE MIĘDZYNARODOWYM
1. Albańska dziewica/ Virgjëresha Shqiptare/ The Albanian Virgin, reż. Bujar Alimani, Niemcy, Belgia, Albania, Kosowo, 123 min. — premiera światowa
Przejmująca historia miłosna rozgrywająca się w mrocznych czasach, pod presją tradycji. Głęboko humanistyczna opowieść o wolności, która jest najwyższym dobrem, nawet za cenę samotności.
2. Brigitte Bardot cudowna/ Brigitte Bardot Forever, reż Lech Majewski, Polska, 121 min. — premiera światowa
Najnowszy film mistrza Majewskiego, oparty na jego powieści „Pielgrzymka do grobu Brigitte Bardot Cudownej”, w której rozlicza się z młodością, dzieciństwem oraz tym, czym była dla niego Polska.
3. Cud/ Miracol/ Miracle, reż. Bogdan George Apetri, Rumunia, Czechy, Łotwa, 118 min. — premiera polska
Młoda zakonnica wymyka się z klasztoru, by zająć się pilną sprawą i nigdy nie wraca. Policyjne śledztwo zmierza w nieoczekiwanym kierunku. Być może chodzi tu o prawdziwy cud. Premiera światowa w Wenecji.
4. Dom „Słowo”. Niedokończona powieść/ Будинок „Слово”. Нескінчений роман/ „Slovo” House. Unfinished Novel, reż. Taras Tomenko, Ukraina, 120 min. — premiera światowa
Historia ukraińskiego pokolenia artystów, prześladowanych przez system totalitarny. Wszystko dzieje się w czasach jednego z największych ludobójstw XX wieku, Hołodomoru, który spowodował śmierć blisko 7 milionów ludzi.
5. Kinofilia/ Sinefilija/ Cinephilia, reż. Algimantas Puipa, Litwa, 110 min. — premiera światowa
Z delikatną ironią „Cinephilia” demaskuje iluzję filmu. Postacie migrują przez światy rzeczywistości i fantazji, w okolicznościach, które paradoksalnie nie mają pytań ani odpowiedzi. Czarna komedia opowiadająca dziewięć historii, których bohaterowie powiązani są wspólnymi losami.
6. Legenda Molly Johnson/ The Drover’s Wife: The Legend of Molly Johnson, reż Leah Purcell, Australia, 108 min. — premiera wschodnioeuropejska
Trzymający w napięciu australijski western o miłości, rodzinie, przetrwaniu, prawdzie i rasizmie. Jak daleko posuniesz się, by chronić tych, których kochasz?
7. Miss Osaka/ Miss Osaka, reż. Daniel Dencik, Dania, Norwegia, Japonia, 90 min. — premiera światowa
Kim chciałbyś być, gdybyś mógł być kimkolwiek? Ines ma nieoczekiwaną szansę, aby się o tym przekonać. I korzysta z niej. Wizytówka z nazwą klubu hostess „Miss Osaka” prowadzi ją w rozświetlone neonami głębiny labiryntu równoległego świata.
8. Nie ma sprawy/ No Problem, reż. Jiachen Jiang, Chiny. 109 min. — premiera światowa
Ojciec kontra córka, północ kontra południe. Spór rodzinny ujawnia głęboko zakorzeniony konflikt między różnymi systemami wartości we współczesnej chińskiej komedii.
9. Nosorożec/ Nosorih/ Rhino, reż. Oleg Sentsov, Ukraina, Polska, Niemcy, 101 min. — premiera wschodnioeuropejska
Ukraina, lata 90. W Związku Radzieckim trwa transformacja ustrojowa. Młody człowiek o pseudonimie Nosorożec zaczyna jako drobny złodziejaszek. Zna tylko przemoc i okrucieństwo, a nie mając nic do stracenia, szybko wspina się w przestępczej hierarchii. Czy znajdzie szansę na odkupienie? Premiera w Wenecji.
10. Pętla czasu/ リング・ワンダリング/ Ring Wandering, reż. Masakazu Kaneko, Japonia, 104 min. — premiera światowa
W 2020 roku główny bohater Sosuke, szukając wymarłego japońskiego wilka, odnajduje czaszkę zwierzęcia. Dzięki znalezisku odbywa podróż w czasie – do dawnego Tokio i ludzi, którzy odeszli. Przekonuje się, czym jest prawdziwa wartość życia.
11. Powtórka/ Kerr, reż. Tayfun Pirselimoglu, Turcja, Grecja, Francja. 101 min. — premiera międzynarodowa
Mężczyzna, który jest świadkiem morderstwa, sam staje się oskarżonym w innej sprawie. Alegoryczna, współczesna opowieść o sytuacji bez wyjścia. Adaptacja powieści Tayfuna Pirselimoglu pod tym samym tytułem.
12. Saloum/ Saloum, reż. Jean Luc Herbulot, Senegal, 84 min. — premiera europejska
Trzech najemników trafia na tereny delty rzeki Saloum w Senegalu. Thriller z mistrzowsko wplecionym wątkiem sił nadprzyrodzonych, odwołującym się do afrykańsko-karaibskiego folkloru i mistycyzmu. Premiera na festiwalu w Toronto.
13. Ten drugi Tom/ El otro Tom/ The Other Tom, reż. Rodrigo Plá, Laura Santullo, Meksyk. 111 min. — premiera wschodnioeuropejska
Przejmujące spojrzenie na aktualny problem nadmiernego stosowania leków psychotropowych u dzieci i opresyjną politykę socjalną. Najnowszy film nagradzanego meksykańskiego reżysera miał premierę na festiwalu w Wenecji.
14. Toubab – swój obcy/ Toubab, reż. Florian Dietrich, Niemcy, 101 min. — premiera międzynarodowa
Babtou pochodzi z Senegalu, ale urodził się w Niemczech. Po dwóch latach w niemieckim więzieniu znów wpada w kłopoty. Pouczająca komedia o tym, jak daleko można się posunąć, aby uniknąć deportacji.
15. YT/ ЫТ/ YT, reż. Dmitry Davydov, Stepan Burnashev, Rosja, 102 min. — premiera światowa
Zwariowana antologia złożona z siedmiu zabawnych, dramatycznych i złożonych historii o wzajemnych relacjach w rodzinie, wśród sąsiadów, krewnych i przyjaciół.