30. Festiwal Malta Poznań. Jubileuszowa edycja w innym terminie!

Festiwal Malta Poznań

Jubileuszowa 30. edycja Malta Festival Poznań została przełożona na inny termin.

W obliczu ciągle zmieniającego się scenariusza, w czasach tak niespotykanej niepewności, wreszcie w czasach ograniczeń dotyczących organizacji imprez masowych i swobodnego przepływu osób, zdecydowano, że 30. edycja Malta Festival Poznań nie odbędzie się w planowanym terminie 19–28 czerwca 2020 roku.

Zespół Malta Festival Poznań

„Drodzy Przyjaciele Malta Festival Poznań!

Jeszcze kilka miesięcy temu z wypiekami na twarzach i pełni euforii szykowaliśmy dla Was czerwcowe niespodzianki z okazji urodzinowej, 30. edycji Malta Festival Poznań. Globalny kryzys zdrowotny związany z COVID-19 zmienił naszą rzeczywistość. Od pierwszych chwil śledzimy sytuację epidemiologiczną na świecie, obserwujemy decyzje państw, sztabów kryzysowych i wreszcie przyglądamy się ruchom międzynarodowych festiwali, które mając na uwadze zdrowie i bezpieczeństwo, podejmują trudne decyzje. Nadszedł moment, w którym także my musimy przedsięwziąć takie same kroki. Wierzymy, że informację o zmianie terminu 30. Malta Festival Poznań przyjmiecie ze zrozumieniem.

W obliczu ciągle zmieniającego się scenariusza, w czasach tak niespotykanej niepewności, wreszcie w czasach ograniczeń dotyczących organizacji imprez masowych i swobodnego przepływu osób, zdecydowaliśmy, że 30. edycja Malta Festival Poznań nie odbędzie się w planowanym terminie 19–28 czerwca 2020 roku. Decyzja o zmianie dat festiwalu zapadła w porozumieniu z władzami Urzędu Miasta Poznania, w zgodzie z polityką kulturalną. Naszym absolutnym priorytetem jest zagwarantowanie bezpieczeństwa publiczności, artystek i artystów oraz wszystkich osób zaangażowanych w festiwal.

Nie kończymy prac nad 30. urodzinami Malty, w najbliższym czasie będziemy szukać nowych możliwości zorganizowania wydarzenia w przestrzeni pozbawionej ryzyka. Dołożymy wszelkich starań, by ta zmiana, wynikająca z globalnego kryzysu, w jak najmniejszym stopniu wpłynęła na program festiwalu. Wrócimy do Was z nowym, bezpiecznym scenariuszem imprezy, który opracujemy w dialogu z władzami Urzędu Miasta Poznania.

Czujemy się zobowiązani i odpowiedzialni za społeczność, która współtworzy festiwal. W tych trudnych czasach mamy dla Was bardzo wzruszającą wiadomość, która utwierdza nas w przekonaniu, że nasza praca ma sens. Właśnie zakończyliśmy nabór do społeczno-artystycznej części festiwalu, programu Generatora Malta. Liczba zgłoszeń przerosła nasze najśmielsze oczekiwania, otrzymaliśmy 109 propozycji działań od artystów i artystek z różnych części świata (w tym z Syrii, Kuby, Francji czy Ukrainy), którzy chcą być częścią programu jubileuszowej Malty. Czujemy się odpowiedzialni za ich pracę, pragniemy ogłosić aż osiem zwycięskich projektów oraz zapewnić twórców i twórczynie o ich realizacji w niezagrażających zdrowiu i życiu warunkach oraz terminach.

Jesteśmy głęboko przekonani, że teraz musimy skupić się na działaniach umożliwiających powrót do normalności po tej absolutnie niespotykanej sytuacji, z którą sektor kultury i wszyscy jej przedstawiciele i przedstawicielki nigdy wcześniej nie mieli do czynienia. Dziękujemy wszystkim za wytrwałość i dotychczasową pracę przy jubileuszowej edycji Malta Festival Poznań.

Podtrzymujemy nasze marzenie, by obsypać Was dobrymi emocjami i konfetti, pragniemy zabrać Was w ekscytującą podróż po 30 latach historii Malty – nie tylko festiwalu, lecz także historii teatru, sztuki, Poznania, Polski, świata i każdego widza z osobna. To wszystko jeszcze się wydarzy – obiecujemy! Jednak musimy poczekać na bezpieczniejsze czasy.

Wierzymy również, że kiedy sytuacja na świecie się ustabilizuje, będziemy jeszcze bardziej potrzebowali sztuki bycia razem. Wówczas spotkamy się na 30. urodzinach festiwalu Malta i będzie to fantastyczne święto miasta i ludzi!

Z wyrazami szacunku,
Michał Merczyński i zespół Malta Festival Poznań”

„Woda jest tobą” – znamy zwycięskie projekty open calla do programu Generatora Malta

Aż 109 zgłoszeń spłynęło w ramach otwartego naboru na projekty do programu Generatora Malta, społeczno-artystycznej sekcji festiwalu Malta. W ramach tegorocznego open calla „Woda jest tobą” szukano projektów z obszaru sztuki i aktywizmu, związanych ze społecznym kontekstem wody i przygotowanych z myślą o poznańskich akwenach. Zwycięskie pomysły zostaną zrealizowane w ramach 30. edycji festiwalu Malta.

Ze względu na istotność i różnorodność podejmowanych tematów i form działania jury zdecydowało się wybrać aż 8 projektów. Zostaną one zrealizowane podczas Malta Festival Poznań, w ramach programu Generator Malta. Poniżej krótkie uzasadnienie wyboru komisji konkursowej w składzie – Joanna Pańczak, Sonia Borkowicz oraz Dorota Semenowicz:

1. „Rusalka’s Tales” Sara Alavi – za przekonujące pokazanie, jak mit wiąże się z rzeczywistością, opowieść z materialnością, słowa z gliną, a także, że to połączenie jest nietrwałe, cyrkuluje, nawiedza nas, przychodzi nieproszone, czasami wyłania się z wody. Ludzka obojętność wypływa na powierzchnię zarówno w poznańskim jeziorze Rusałka (w postaci macew, które służyły hitlerowcom za materiał budowlany), jak i we wzburzonych wodach morza Śródziemnomorskiego (w postaci kamizelek asekuracyjnych i ciał uchodźców). Alavi, działając na styku sztuki i aktywizmu, stawia pytanie o to, jaka forma estetyczna może wzmóc naszą uwagę na sprawy najważniejsze: śmierć i sposób ujmowania jej w słowa.

2. „Studnia” Pamela Bożek – za śledztwo artystyczne mające na celu upublicznienie zwykle zakrytych łańcuchów dostaw, za wskazanie, że za każdym dobrze skrojonym budżetem, harmonogramem, publiczną informacją, reklamą i bilbordem kryją się skomplikowane i chaotyczne działania i przepływy pieniędzy. Budowanie studni jest ważne, ważne jest też to, abyśmy umieli kierować naszą uwagę na te przedsięwzięcia, które robią to uczciwie. Woda pitna jest tu świadkinią procesów pomocowych.

3. „Dzikie strumienie” Mateusz Kowalczyk – za zwrócenie uwagi na życie wokół i wewnątrz zaśmieconych, zapomnianych (przez gatunek ludzki) strumieni: Junikowskim, Różanym Potoku i Rowie Złotnickiego, za spotkanie w podróży wzdłuż ich korytarzy na wspólnotowo skonstruowanym kajaku, za podzielenie się tym doświadczeniem online. Poznańskie cieki dokumentują tu życie mieszkańców i mieszkanek okolicznych dzielnic, gromadzą ich konsumenckie nawyki, stanowiąc jednocześnie przestrzeń życia wielu gatunków nieludzkich.

4. „Distant Horizons” Pascal Marquilly, Gustavo Carvalho – za pokazanie, iż katastrofa klimatyczna nie przychodzi nagle, nie jest punktem kulminacyjnym albo momentem przełomowym. Warunki dla życia ludzi na Ziemi zmieniają się powoli, jak przypływ, jak fale morskie, które stopniowo podmywają fundamenty ludzkich struktur (u Marquilly są to krzesła stojące na brzegu morza). Projekt angażuje społeczności zalewanych miast i wysp, pokazując coś jeszcze: konsekwencje braku działań ze strony ludzi. Niedziałanie jest działaniem, sugeruje Marquilly.

5. „Prywatna Mapa Jezior Wielkopolskich” Daria Mielcarzewicz – za długofalowe, konsekwentne badanie i dokumentowanie wielkopolskich jezior, także poprzez ich bezpośrednie doświadczenie, za troskę o ich pogarszający się dobrostan oraz pomysł oddania prywatnej mapy jezior do użytku każdej i każdego z nas. Wielkopolskie akweny coraz intensywniej doświadczają tu przyspieszonych działalnością człowieka zmian klimatu, sygnalizowanych przez artystkę poprzez tabliczkę z napisem „To jezioro też wyschnie”.

6. „Gęsia skórka” Małgorzata Myślińska (we współpracy z duetem Swojskie Tropiki) – za przeniesienie, z przymrużeniem oka, refleksji na temat przynależności geopolitycznej i tożsamości zbiorowej na poziom cielesny – odczuwania temperatury wody. Lokalne jeziora opowiadają tu zarówno o kapitalistycznych tęsknotach za tropikami (i naszym kompleksie zimnych wód), jak również o proekologicznych wyborach rekreacyjnych (niezapośredniczonych wysokoemisyjnymi lotami).

7. „Hydronarracje” Kolektyw badawczo-artystyczny Przepływ – za pracę artystyczno-badawczą pozwalającą zobaczyć niewidzialne – podziemną infrastrukturę wodną: poznańskie wodociągi, oczyszczalnie, studnie i stojące za nimi działania podmiotów publicznych i prywatnych oraz ich konsekwencje. „Do kogo należy woda? Komu i czemu służy? Kto reguluje jej przepływ?” – pytają artystki. Woda mieści w sobie dwoistość rzeczywistości, związki tego, co wspólne z tym, co sprywatyzowane, organicznego i nieorganicznego.

8. „Requiem dla Warty” Poznańska Orkiestra Improwizowana – za tragikomiczne podejście do kwestii istotnej dla każdego poznaniaka, czyli stanu rzek w naszym mieście. Orkiestra zagra requiem dla wysychającej Warty. Requiem to msza za zmarłych, zamawiana przez wiernych w intencji ulżenia cierpieniom duszy w czyśćcu. Gdy Warta wyschnie, zrobi miejsce dla deweloperki i grodzonych osiedli, które zapewne staną się wizytówką Poznania, podobnie jak diabelski młyn w mieście Prypeć przy Czarnobylu. Być może więc requiem dla Warty, będzie mszą żałobna za nas?

Exit mobile version