2019 rok. Mniej wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. Kierowcy ignorują znak STOP

Bezpieczniej na przejazdach kolejowo-drogowych w 2019 roku

Rok 2019 był najbezpieczniejszym pod względem zdarzeń na przejazdach od 4 lat. O 20 wypadków było mniej niż w 2018 r., a to oznacza spadek niebezpiecznych zdarzeń o 11 proc. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budują bezkolizyjne skrzyżowania, zwiększają liczbę zabezpieczeń na przejazdach, kampania Bezpieczny Przejazd i dodatkowe oznakowania skrzyżowań kolejowo-drogowych zwiększają bezpieczeństwo kierowców.

O 20 zdarzeń zmniejszyła się liczba wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych w Polsce w 2019 r. w porównaniu z 2018 rokiem. To spadek zdarzeń, pomimo wzrostu liczby samochodów oraz liczby kursujących pociągów. Wciąż podstawową przyczyną wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych pozostaje niezachowanie ostrożności przez kierowców.

– Konsekwentnie realizujemy działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa. To zarówno inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w bezkolizyjne skrzyżowania, zwiększanie liczby przejazdów z rogatkami, jak i kampania społeczna Bezpieczny Przejazd. Codziennie w różnej formie apelujemy do kierowców o rozsądek i umieściliśmy na wszystkich przejazdach dodatkowe informacje, które w sytuacji zagrożenia mogą uratować życie – powiedział Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Niebezpieczne zdarzenia na przejazdach kolejowo-drogowych w 99 proc. wynikają z niezachowania ostrożności przez kierowców. W zeszłym roku doszło do 163 zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych w Polsce. To o 11% mniej, niż rok wcześniej, gdy odnotowano 183 zdarzenia.

Podstawowe błędy kierowców to ignorowanie znaku stop i włączonych czerwonych świateł, wjeżdżanie pod opadające rogatki, omijanie slalomem zamkniętych półrogatek oraz wjeżdżanie na tory w momencie gdy nie ma miejsca na zjazd z przejazdu.

W 2018 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oznakowały 14 tysięcy przejazdów kolejowo-drogowych żółtymi naklejkami. Każda naklejka posiada trzy ważne numery. Pierwszy to indywidualny numer przejazdu kolejowo-drogowego. Drugi to numer alarmowy 112, który należy wybrać w przypadku zagrożenia życia. Operator 112 po podaniu numeru skrzyżowania będzie w stanie precyzyjnie określić, gdzie należy wysłać pomoc.
Sygnał do kolejarzy przekazany specjalnym połączeniem pozwala wstrzymać ruch pociągów na linii. Trzeci numer umieszczony na naklejce to numer awaryjny, na który można zgłaszać usterki, nie zagrażające bezpośrednio życiu.

W 2018 r. było ponad 4300 reakcji, dzięki numerom telefonów umieszczonych na żółtej naklejce PLK. W 180 przypadkach wstrzymany był ruch pociągów, co m.in. pozwoliło uniknąć niebezpiecznych zdarzeń. W 245 przypadkach wprowadzono ograniczenie prędkości pociągów.

Kampania społeczna Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”, to prowadzone od czternastu lat cykliczne działania, mające ograniczać zdarzenia na przejazdach kolejowo-drogowych, przez zwiększanie świadomości uczestników ruchu drogowego. W ramach kampanii PLK prowadzą warsztaty dla instruktorów nauki jazdy oraz egzaminatorów WORD, akcje prewencyjne na przejazdach, prelekcje edukacyjne w szkołach i przedszkolach. Ważną akcją było znakowanie przejazdów kolejowo-drogowych żółtymi naklejkami .
(PLK)

Exit mobile version