14 marca 2021 roku. Zmiany w rozkładzie jazdy pociągów

Korekta rocznego rozkładu jazdy pociągów

W niedzielę 14 marca 2021 roku wchodzi w życie korekta rocznego rozkładu jazdy.

Będzie obowiązywać do 12 czerwca 2021 roku. Zmiany zapewnią optymalne kursowanie pociągów PKP Intercity na odcinkach, na których będą prowadzone prace inwestycyjne mające na celu poprawę jakości infrastruktury i samego podróżowania. Ruszają intensywne prace na Warszawskim Węźle Kolejowym, które wpłyną na ruch kilkudziesięciu pociągów jeżdżących do i ze stolicy.

W okresie obowiązywania rocznego rozkładu jazdy 2020/2021 zarządca infrastruktury kolejowej przewidział pięć korekt, których zadaniem jest dostosowanie kursowania pociągów do realizowanych prac modernizacyjnych prowadzonych na liniach kolejowych. Zmiany, które zaczną obowiązywać 14 marca 2021 roku, zapewnią pasażerom optymalne możliwości dojazdu.

Największe zmiany w kursowaniu pociągów PKP Intercity będą wynikać z rozpoczętej w ubiegłym roku przebudowy Warszawy Zachodniej. To największa w Polsce stacja pod względem liczby kursujących pociągów. Średnio na dobę przejeżdża przez nią około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych.

Kolejny ważny etap prac na stacji Warszawa Zachodnia

Przebudowa Warszawy Zachodniej to kolejny etap modernizacji linii średnicowej i jedna z najbardziej ambitnych koncepcji kolejowych ostatnich lat. Podróżnym na stacji Warszawa Zachodnia komfort zapewnią nowe zadaszone perony, ruchome schody, windy, system informacji oraz szerokie przejścia. Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Na stacji Warszawa Zachodnia podróżni dzięki nowoczesnym systemom i technologiom zyskają obsługę na najwyższym poziomie. Sprawniejsze będzie zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym. Zgodnie z koncepcją kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.

Kolejny etap prac przy budowie nowej Warszawy Zachodniej rozpocznie się 26 marca. Zakres robót rozszerzy się na dwa perony oraz jeden tor linii dalekobieżnej między Warszawą Zachodnia a Centralną. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz PKP Intercity przygotowały zmienione trasy dla pociągów dalekobieżnych. Podróżni i mieszkańcy otrzymają dodatkowe informacje o zmianach.

26 marca rozpocznie się kolejny etap przebudowy. Wyłączone z użytku zostaną dwa perony linii dalekobieżnych nr 6 i nr 7. Prace wymagają wstrzymania ruchu pociągów na jednym torze linii dalekobieżnej pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Centralną.

Zarządca infrastruktury na etapie przygotowania prac i konstrukcji rozkładu jazdy ustalił z przewoźnikami warunki utrzymania sprawnej komunikacji dalekobieżnej, regionalnej i aglomeracyjnej w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego.

Stacja Warszawa Gdańska jest przygotowywana na przyjęcie większej liczby pasażerów. Na trzech peronach będą schody ruchome, które ułatwią drogę do przejścia i komunikacji miejskiej. W połowie roku gotowe będą dwie nowe kładki.

Stacja Warszawa Główna planowana jest do uruchomienia od 14 marca. Z jej peronów będą korzystać podróżni niektórych połączeń Polregio, Kolei Mazowieckich i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Zmiany w kursowaniu pociągów PKP Intercity

Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia sprawi, że część pociągów kursujących przez Warszawę będzie jeździć trasami zmienionymi. 40 pociągów zostanie skierowanych przez stację Warszawa Gdańska.

14 z nich będzie rozpoczynać lub kończyć bieg na tej stacji:

 17 kolejnych będzie kursować przez stację Warszawa Gdańska oraz dodatkowo Warszawę Wschodnią:

Dla kolejnych 9 pociągów tranzytujących Warszawę, stacja Warszawa Gdańska będzie jedynym postojem w stolicy:

Stacja Warszawa Wschodnia będzie jedynym postojem w Warszawie dla kolejnych 17 pociągów przewoźnika, z których niemal wszystkie będą na tej stacji zaczynać lub kończyć trasę:

5 pociągów obsługiwanych elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (EZT) będzie kursować przez podmiejską linię średnicową z zatrzymaniem na stacji Warszawa Śródmieście (w zamian za pomijany postój Warszawa Centralna):

Ograniczona przepustowość linii kolejowych w Warszawie sprawia, że od 14 marca zawieszone zostanie kursowanie pociągów:

Kontynuacja inwestycji w Krakowie

Kontynuowana będzie modernizacja Krakowskiego Węzła Kolejowego. Ze względu na prowadzone prace, na odcinku Kraków Główny – Podłęże pociągi nie będą jeździć w dzień, a w godzinach 9:50 – 14:00 ruch będzie jednotorowy. Podobne zmiany – dzienna przerwa w kursowaniu składów oraz ruch jednotorowy – zostaną wprowadzone na linii kolejowej łączącej Kraków Główny ze Skawiną, na której będą prowadzone prace modernizacyjne. Po jednym torze pociągi będą kursować także na szlaku wjazdowym do stacji Kraków Główny, co spowoduje początek prac przy budowie trasy S7 i przebudowie al. 29 Listopada.

Uruchomienie od 13 marca pociągu TLK Zefir w zmienionej relacji z Kołobrzegu do Krakowa Głównego poprawi połączenia Krakowa z Częstochową, Lublińcem oraz Kluczborkiem.

Zmiany w Polsce południowo-wschodniej

Od 6 kwietnia do 12 czerwca kursujące pomiędzy Krakowem a Zagórzem pociągi TLK Bieszczady i TLK Wetlina pojadą trasą zmienioną przez Strzyżów nad Wisłokiem, Rzeszów Staroniwę, Rzeszów Zachodni i Dębicę. Za pomijane postoje na podstawowej trasie będzie kursować zastępcza komunikacja autobusowa (ZKA) relacji Jasło – Tarnów.

W terminach od 19 kwietnia do 12 czerwca pociągi TLK i IC kursujące po linii numer 68 zostaną przekierowane na trasy okrężne z powodu prac torowych. Trasą okrężną przez linię numer 71, z zatrzymaniami w Tarnobrzegu, Nowej Dębie i Kolbuszowej pojadą pociągi:

Pozostałe kursujące tą trasą pociągi IC Witos i IC San relacji Warszawa – Przemyśl – Warszawa, zakończą kurs w Leżajsku, a kontynuowanie podróży będzie możliwe autobusami zastępczej komunikacji autobusowej w relacji Leżajsk – Przemyśl – Leżajsk.

ZKA wystąpi również na Lubelszczyźnie. Na odcinku Lublin – Łuków – Lublin będzie kontynuacja dotychczasowej organizacji i zapewni przesiadkę do pociągów relacji Terespol – Warszawa – Terespol w Łukowie. Ponadto od 10 maja do 12 czerwca komunikacja autobusowa zastąpi pociągi IC Hetman oraz TLK Zamoyski na krótkim odcinku Hrubieszów – Zamość.

Zmiany w pozostałych częściach Polski

Od 14 marca dostęp do usług PKP Intercity zyskają mieszkańcy miejscowości Warlubie w województwie kujawsko-pomorskim – zacznie tam zatrzymywać się para pociągów IC Bałtyk relacji Gdynia – Poznań – Gdynia oraz skład IC Pomorzanin kursujący z Gdyni do Wrocławia.

Trwają prace inwestycyjne na linii nr 1. Ze względu na ograniczoną przepustowość na odcinku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Będzin pociągi PKP Intercity będą jeździć trasą zmienioną z pominięciem stacji Dąbrowa Górnicza, Będzin Miasto i Sosnowiec Główny, zatrzymując się na stacji Sosnowiec Południowy. Zmiana dotyczy składów:

W czasie obowiązywania korekty rozkładu, która wchodzi w życie 14 marca, pociągi PKP Intercity jeżdżące na odcinku Wrocław – Ostrów Wielkopolski będą pokonywać tę trasę w trzech różnych wariantach, w zależności od okresu – od 14 marca do 8 kwietnia pojadą przez Oleśnicę, od 9 kwietnia do 3 maja będą jeździć trasą podstawową, a pomiędzy 4 maja a 12 czerwca pojadą przez Krotoszyn. Trasy objazdowe wydłużą czas jazdy na całej trasie do 40 minut.

Trwają prace na linii Poznań – Szczecin, co ma wpływ na ograniczenie jej przepustowości. Pociąg IC Mewa w relacji Świnoujście – Warszawa będzie kursować trasą alternatywną przez Zbąszynek i Rzepin. Skład EIC Chrobry będzie mieć skróconą relację do trasy Poznań – Szczecin, a na odcinku Warszawa – Poznań będzie kursować połączony z pociągiem EIC Varsovia.

Od 4 do 18 maja będą prowadzone prace modernizacyjne na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Port Centralny. W tym czasie 4 pary pociągów kursujących z i do Świnoujścia będą jeździć trasą z pominięciem stacji Szczecin Główny, zatrzymując się na stacji Szczecin Dąbie. 6 innych par pociągów będzie na niej zmieniać kierunek jazdy.

Ze względu na prace prowadzone przez zarządcę infrastruktury na linii pomiędzy Warszawą Zachodnią a Kutnem, pociągi IC Zamenhof relacji Warszawa Gdańska – Zielona Góra, IC Warta relacji Poznań – Warszawa Wschodnia, TLK Staszic relacji Szczecin – Lublin – Szczecin oraz wszystkie składy EIC łączące stolicę z Berlinem na odcinku Warszawa – Łowicz Główny pojadą trasą okrężną przez Żyrardów.

Przesuwa się termin rozpoczęcia prac na linii nr 38 na odcinku Ełk – Giżycko, przez co do 4 maja kilka pociągów będzie nadal kursować analogicznie jak w rocznym rozkładzie jazdy na sezon 2019/2020: IC Rybak i TLK Biebrza pomiędzy Ełkiem a Olsztynem pojadą przez Giżycko, Kętrzyn, Korsze i Barczewo, a IC Mamry nadal będzie jeździć w wydłużonej relacji z/do Białegostoku.

Bezpieczne podróże z PKP Intercity

Obecnie w pociągach przewoźnika może być zajętych jednocześnie, co najwyżej 50 proc. miejsc do siedzenia. Spółka  na bieżąco monitoruje frekwencję we wszystkich swoich pociągach. Widząc zwiększone zainteresowanie połączeniami, w miarę możliwości podejmuje decyzje o wzmocnieniu ich dodatkowymi wagonami nie dopuszczając do przekroczenia limitu zajętości 50 proc. miejsc. W trosce o bezpieczeństwo podróży, PKP Intercity ściśle kontroluje poziom zajętości miejsc nie tylko w poszczególnych relacjach, ale także na każdym odcinku podróży. Dlatego też cały czas obowiązkowa jest rezerwacja miejsc we wszystkich kategoriach pociągów.

Obowiązujący w PKP Intercity reżim sanitarny dąży do zapewnienia bezpieczeństwa podróżnym i pracownikom. Każdy skład przewoźnika jest dezynfekowany i czyszczony po zakończeniu przejazdu. Od marca do końca grudnia 2020 r. przewoźnik wykonał już 335 tysięcy dezynfekcji i ponad 6 tysięcy dezynfekcji metodą zamgławiania. Na pokładach pociągów obowiązuje zakrywanie ust i nosa podczas trwania całej podróży. Kierownicy pociągów i konduktorzy są wyposażeni w środki ochrony indywidualnej i utrzymania higieny osobistej – maseczki i rękawiczki ochronne oraz żele do mycia i dezynfekcji rąk. Ich kontakt z podróżnymi podczas kontroli biletów odbywa się z zachowaniem bezpiecznego dystansu dzięki wykorzystaniu nowoczesnych terminali zbliżeniowych.