W 2017 roku Zarząd Transportu Miejskiego sprzedał więcej biletów komunikacji miejskiej.

Pierwszy kurs na linii 222 (fot. pras.)Pierwszy kurs na linii 222 (fot. pras.)

Transport publiczny wybiera coraz więcej osób dojeżdżających do stolicy z gmin metropolii warszawskiej.

W zeszłym roku wpływy ze sprzedaży biletów były wyższe o 1 627 500,46 zł niż w roku 2016 i wyniosły 825 761 004,18 zł. Wartość sprzedanych biletów według cen z taryfy wzrosła o ponad 882 tysiące i wyniosła łącznie 946 923 786,50 zł. To oznacza, że coraz więcej mieszkańców Warszawy i metropolii wybiera komunikację publiczną jako sposób na poruszanie się po mieście.

Taniej i więcej

Od czerwca zeszłego roku dzięki decyzji Rady m.st. Warszawy pasażerowie płacą mniej za bilety długookresowe ważne na obie strefy (bilet 30-dniowy kosztuje teraz 180 zł, a 90-dniowy 460 zł). Paradoksalnie, niższe ceny nie spowodowały mniejszych wpływów do kasy miasta, bo tańszych biletów sprzedało się więcej. Korzystniejsze ceny zachęciły wielu mieszkańców do skorzystania z Warszawskiego Transportu Publicznego, co zaowocowało wzrostem sprzedaży biletów. W okresie czerwiec – grudzień 2017 roku w porównaniu do tego samego czasu w 2016 roku sprzedanych zostało o 25 358 sztuk więcej biletów długookresowych na strefę 1 i 2 (wzrost niemal o 11 proc.).

Od 1 września 2017 roku uczniowie warszawskich szkół podstawowych i gimnazjalnych oraz uczniowie mieszkający w Warszawie a uczący się poza nią mogą bezpłatnie korzystać z komunikacji miejskiej na podstawie tzw. karty ucznia. Taką kartę ma w tej chwili ok. 144 000 uczniów.

Po wprowadzeniu karty w okresie wrzesień – grudzień 2017 roku zmniejszyła się o 13,55 proc. (6 398 345 zł) wartość sprzedanych biletów ulgowych długookresowych. Ale równolegle nastąpił wzrost sprzedaży biletów normalnych długookresowych – o 2,23 proc. (3 750 950 zł).

Do taryfy zostały wprowadzone nowe bilety: jednorazowy przesiadkowy ulgowy grupowy, konferencyjny oraz trzydniowy. Ten ostatni rodzaj biletów, zachowujący ważność przez 72 godziny od momentu skasowania, był szczególnie atrakcyjny dla osób przyjeżdżających do stolicy z krótką wizytą, w celach turystycznych, dlatego największe zainteresowanie nim odnotowano w okresie czerwiec – sierpień (58,09 procenta ogólnej sprzedaży).

Bardzo ważnym uzupełnieniem działalności handlowej ZTM jest kontrola biletów w pojazdach Warszawskiego Transportu Publicznego. W 2017 roku o 13,37 proc. wzrosła liczba przeprowadzonych kontroli w stosunku do 2016 roku. Spadła w tym czasie liczba gapowiczów z 4,54 proc. w 2016 roku do 4,38 proc. w 2017 roku.

Bilet kupisz wszędzie

Zarząd Transportu Miejskiego sukcesywnie rozwija sieć sprzedaży biletów. Bilety Warszawskiego Transportu Publicznego kupić można w ponad 4 tys. punktów sprzedaży, 21 Punktach Obsługi Pasażera, 720 biletomatach stacjonarnych, 1900 biletomatach w pojazdach, jak również za pośrednictwem coraz popularniejszego kanału sprzedaży wykorzystującego specjalne aplikacje mobilne. W 2017 roku ZTM wprowadził otwarty system sprzedaży biletów mobilnych. Nawiązanie współpracy z ZTM jest możliwe dla każdego podmiotu zainteresowanego uczestnictwem w tym systemie, akceptującego treść umowy oraz spełniającego wymagania formalne i techniczne. W pierwszej kolejności do współpracy przystąpiły firmy, które już wcześniej prowadziły sprzedaż biletów – mPay, moBilet, SkyCash. W grudniu do tego grona dołączył serwis jakdojade.pl. Wszystkie umowy z operatorami zawarte zostały na czas określony do 31 grudnia 2020 roku.

Na podobnych zasadach 29 listopada ogłoszone zostały wymagania w systemie otwartym dla podmiotów zainteresowanych sprzedażą biletów komunikacji miejskiej w stacjonarnych automatach biletowych od 1 stycznia 2018 roku do 31 grudnia 2022 roku.

Komunikacja miejska pełni kluczową rolę w systemie transportowym stolicy i jest wizytówką naszego miasta. To najchętniej wybierany przez warszawiaków środek transportu –  autobusy, pociągi, metro i tramwaje przewożą ponad miliard pasażerów rocznie.

Mieszkańcy podróżują dziś bezpiecznie, szybko i w komfortowych warunkach. W ostatnich dwunastu latach zakupiliśmy 311 nowych tramwajów (w tym 281 niskopodłogowych), 1077 niskopodłogowych autobusów (w tym hybrydy, elektryki i autobusy gazowe), 35 pociągów metra Inspiro i 28 nowoczesnych pociągów SKM. Obecnie wszystkie linie autobusowe są obsługiwane przez pojazdy niskopodłogowe, sukcesywnie rośnie również liczba niskopodłogowych tramwajów. Planujemy już kolejne zakupy: 800 autobusów, 45 pociągów metra, 21 pociągów SKM oraz 213 tramwajów.
(UMW)

Dodaj komentarz z facebooka:

Zostaw komentarz

0
warunkami regulaminu.
  • Artykuł nie został jeszcze skomentowany!